Nord Irland

Vi ser irske havet
Ny tollgrense i Irske-sjøen foreslår den britiske regjeringen

Brexit: Dobbelt grense i Irland-27. tikkende dager til fristen går ut.

Den britiske regjeringen har omsider og i siste liten kommet opp med et forslag som tilsynelatende skal løse problemene mellom republikken Irland og Nord-Irland som er en del av Storbritannia.

Mens diskusjonen så langt har dreiet seg om hvordan unngå å få ÈN ny grense mellom hovedsakelig katolikker og protestanter, foreslo den britiske statsminister Boris Johnsen på partiets årskonferanse i Manchester likegodt TO grenser.

Den ene skal gå i irske sjøen fordi regjeringen ønsker at Nord-Irland skal ut av EUs tollunion.

Men landet skal i hvert fall for fire år forbli i deler av det vi kan kalle de indre marker for landbruksvarer og industrivarer.

Det skal derfor innføres "usynlige grensekontroller", men ikke der den gamle grensen har gått, men "andre steder". Det skal heller ikke innføres "toll-klaring" siden kontrollen skal dreie seg om varene innfrir de regler og standarder som skal gjelde for det indre marked.

Hvert fjerde år skal den parlamentariske forsamlingen i Nord-Irland, Stormount, ta stilling til om ordningen skal videreføres eller om de ønsker å følge britiske regler. Den parlamentariske forsamlingen har ikke fungert i lang tid  hovedsakelig fordi det demokratiske Unions Partiet UDP ikke vil det. Partiet er et støtteparti til de konservative i London hvor de har en håndfull medlemmer. Dette gir vetokortet til en forsamling utenfor Irland til å avgjøre grensespørsmålet noe den irske regjeringen ikke kan godta. Den irske statsminister stiller seg uforstående til hvordan dette skal fungere. EUs sjefsforhandlinder Michel Barnier er i tvil om dette er seriøst eller bare et spill foran et nyvalg.

Europarlamentet avviser forslaget som utilstrekkelig.  EU-kommisjonspresident Jean-Claude Juncker krever hele forslaget på bordet skriftlig. Hittil er kun sju av 44 sider gjort kjent for Brussel.

EU sier at dette må skje før 11. oktober. Den 17.-18. oktober møtes EUs ledere til nytt toppmøte hvor spørsmålet om en forlenget frist kan avklares. Fristen er som kjent 31. oktober.

I Underhuset avviser Labour-lederen Jermyn Corbyn forslaget som er "verre enn Theresa Mays backstop". Johnson har mistet sitt flertall og trenger Labours støtte for å få flertall.

Det er et flertall i Underhuset som har sagt at  regjeringen kan ikke gå ut av EU uten en avtale.

Neste uke vet vi noe mer, men neppe alt eller skjebnen til brexit.

Men det nærmer seg fort nå.