Når jeg ser et rødt Danmark smælde, -landet som med ett ble langt rødere.

Når jeg ser et rødt Danmark smælde, -landet som med ett ble langt rødere.

Var det taperen som vant, og blir Mette Fredriksen statsminister likevel, og var det vinneren som ble taper og Lars Løkke Rasmussen går dermed av som statsminister? De vant og tapte begge to ved hjelp av sine samarbeidspartier.

Uansett ble det en sterk seier for rød blokk over den blå. Det danske flagg Daneborgen ble med ett langt rødere, selv om det ikke ble helt rødt som i den mest populære danske arbeidssangen: Når jeg ser et rødt flag smælde.

Socialdemokratiet gikk faktisk tilbake 0,4 prosent til 25,9 % med +1 mandat sammenlignet med forrige valg da de tapte regjeringen. Venstre, som hadde statsministeren, var spådd en kraftig tilbakegang, men i stedet gikk partiet fram med 3,9 prosent og ni nye mandater. Dets dyktige og ikke minst strategiske og lure leder Lars Løkke Rasmussen er politikeren med ni liv. Rett før valget slapp han en liten politisk bombe. Han ville samarbeide over midten med noen av de "røde", men sa ikke med hvem. Kanskje trodde han at han kunne fortsette i Christiansborg under sosialdemokratisk ledelse? Nå er det ingen krav om at han skal avgå som partileder og med et styrket Radikale Venstre vil han nok heller ikke få noen Brussel-billett til en godt betalt jobb i EU-kommisjonen. Derimot vil Margrethe Vestager styrket sin stilling med dette utfallet (Se egen sak).

Den røde blokk reddet seg ved Sosialistisk Folkepartis sterke framgang på 3,5 prosent til 7,7 prosent og 7 nye mandater, mens Enhetslisten (Rødt) fikk 6,9 prosent, -0,9 prosent og mistet et mandat. Det Radikale Venstre som merkelig nok sier de tilhører rød blokk gikk fram.

Men i et Europa som ellers drar til høyre er Danmark annerledes, og sosialdemokratene legger seg på hva som kan være den nye nordiske normen, en oppslutning rundt 25 prosent tallet, men i alle fall størst.

Dansk Folkeparti, som er FrP på dansk pluss enda mer innvandringsmotvilje, ble nesten halvert. Det kan jo av mange oppfattes som positivt, men kan også være et uttrykk for at deres politiske innvandrerbudskap har slått igjennom hos flere andre partier, deriblant sosialdemokratene, og dermed har partiet oppfylt sin rolle.

Sosialdemokratene har lagt seg klart til venstre i velferds- og skattepolitikken og vunnet tilbake mange av de tradisjonelle arbeidervelgerne, noe de roses for av lederen i dansk fagbevegelse som nå heter FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation. De venter nå en satsing på offentlig investeringer og ikke minst i utdannelser og etterutdannelser. Landet mangler arbeidskraft og FH vil gjerne erstatte og supplere ufaglært utenlandsk arbeidskraft med faglærte dansker.

Men innvandringspolitikken kan bli et problem for en sosialdemokratisk mindretallsregjering. Både Enhedslisten og SF vil ha en mer liberal politikk, noe også Radikale Venstre kan støtte.

Så selv om Mette Fredriksen kan bli Danmarks andre kvinnelige statsminister og den tredje sosialdemokratiske statsminister i Norden, venter det harde tak før man får på plass en slags "plattform". Mette Fredriksen har snakket om å styre med vekslende støtte fra de røde og de blå. Venstre blir ingen lett nøtt å knekke heller med den fornyede og økte tillit som de har oppnådd.

Det kan bli et slalåmløp i lavlandet.