Mr. €uro trekker seg

€urogruppen av 19 land er kjernen i EU. Lederen er en av EUs viktigste personer

Mr. €uro trekker seg.

Den portugisiske finansministeren Mário Centeno har bestemt seg for å trekke seg fra stillingen han har hatt siden 2015. Det innebærer at han også går av som den mektige lederen av €urosone-gruppen som består av de 19 EU-landene som har felles valuta.

Han søker ikke gjenvalg som leder av €urogruppen og går av 13. juli etter rykter om dette i flere måneder. Han  selv oppgir ingen spesiell grunn for å trekke seg, men har ingen politisk karriere å gå tilbake til. Les mer her.

Centeno har klart det mesterstykket å holde landets finanser innenfor EUs stramme budsjettregler, men samtidig forbedret situasjonen for folk flest og ikke minst pensjonistene. EUs krisetiltak etter 2007-08 finanskrisen rammet landet og befolkningen hardt under en konservativ ledet regjering. I 2015 tok  sosialistene  over med støtte fra kommunistpartiet og et annet mindre parti. De har klart både å gjenopprette økonomien og fått tilbakestilt en del av de verste tiltakene den forrige regjeringen iverksatte.

Landet har også klart seg vesentlig bedre i korona-pandemien en nabolandet Spania hvor dødstallene har vært store. Portugal derimot har langt bedre tall å vise til uten at man helt klart vet hvorfor.

Nå starter kampen om å ta over som leder av €urogruppen som regnes som en av de mektigste posisjonene i EU-systemet. Flere land mener de er egnet. Eneste unntaket er Tyskland som den største økonomien. De overlater til andre land å finne kompromissene.