Mr. Brexit fortsetter

Michel Barnier fortsetter, minister Davis til høyre er tatt av.

Mr. Brexit vil fortsette

Han er 68 år og ser ut som en distingvert gentleman og heter Michel Barnier. I over tre år har han ledet de kronglete forhandlingene med Storbritannia for å komme ut av unionen.

Sist oppdatert:

Han har gått med på to avtaler, èn med Theresa May og èn med Boris Johnson. Den første er nedstemt i Underhuset tre ganger mens den andre er vedtatt èn gang, men i praksis er satt på vent.

Hans navn har vært nevnt som ny aktuell fransk kommissær, et verv han har hatt før. I stedet er han utnevnt til forhandlingsleder av det teamet som skal finne fram til en endelig avtale med Storbritannia når overgangstiden en gang er over i 2021.

I britiske aviser framstilles han ofte som en mann som bare finnes til for å plage "Storbritannia" og forhindre dem i å få deres lenge ønskede brexit. Men først skal det godkjennes en avtale. Strengt tatt kunne ha gått på pensjon, men det ønsker han åpenbart ikke. Skal han fullføre en ny avtale med Storbrittania kan det ta tid. Mange frykter nå at fristen blir overskredet og at man ikke klarer å få en frihandelsavtale på plass i 2o21/22.

Ting tyder derfor på at han ikke får pensjon med det første. Mest sannsynlig følger hans norske mangeårige rådgiver George Riekeles med på lasset. Knapt andre nordmenn har vært så innenfor i EU-systemet enn ham.