Merkel griper etter gasspistolen

Den nærmer seg Tyskland Nordstream 2, men kommer den helt fram?

Merkel griper etter gasspistolen

Det er økende tvil om at den tysk-russiske gassledningen Nordstream 2 vil nå sluttpunktet på den tyske Østersjøkysten. Det gjenstår kun 80 kilometer med rørledning som nå ha fått så vel svensk som dansk godkjenning. Nå er det mottakerlandet selv, Tyskland, som skaper tvil om prosjektets fullførelse.

Årsaken er den oppmerksomhet som den russiske opposisjonspolitikeren Aleksej Navalnyj har fått etter han ble hentet i et privat ambulansefly til Berlin hvor han fikk akuttbehandling etter en mystisk forgiftning. Tyske eksperter konstaterte, senere med fransk og svensk støtte, at mannen var blitt forgiftet av det sjeldne produktet novisjok. Det får man ikke kjøpt over disk på blå resept og mistanken gikk dermed med en gang til den russiske militære etterretningstjenesten som sto bak angrepet. Den tyske regjering utba seg en forklaring fra Russland hvor russiske leger ikke hadde funnet spor av noen slags gift over hodet.

Det har fått den tyske regjeringen, først ved utenriksminister Heiko Maas, SPD, senere ved kansler Angela Merkel, CDU, selv til å reise tvil om man skal fullføre Nordstream 2. Skjer det vil anleggskostnader for flerfoldige milliarder €uro bli liggende brakk til ingen nytte og Tyskland vil samtidig bli mindre avhengig av russisk gass i sin energiforsyning.

Saken har vært omstridt helt fra starten fordi ledningen vil omgå all form for transitt gjennom land som Polen, Ukraina og Hviterussland. Disse vil tape transittinntekter og samtidig selv kunne bli sårbare for russiske leveransebegrensinger siden Tyskland får direkte leveranser. Derfor har Tyskland  stått som en garantist for prosjektet til tross for at de har ivret for kraftige EU-reaksjoner overfor Russland etter anneksjonen av Krim-halvøya i 2015.

Merkel har samtidig ikke bøyd unna for massivt amerikanske press som ønsker å selge egen skifergass til EU. USA iverksetter blokade av alle selskaper som bidrar til prosjektet.

Logisk sett ville en slik stopp ha mest effekt på Russland, men gasspistolen har blitt hengende urørt i beltet hos Angela Merkel. Men nå er hun i ferd med å løsne på sikringen.

Det vil være ikke bare slag i ansiktet til "kamerat" Putin, men også et kraftig spark på skinnlegen til tidligere forbundskansler Gerhard Schröder som er en godt betalt styreleder for prosjektet, styremedlem i det statlige gasselskapet Gazprom og ikke minst kompis med Putin.

Merkel kan fortsette med å overraske siden hun ikke søker gjenvalg neste år.