Mens vi venter på brexit?

Foto: Istock

Mens vi venter på brexit?

I skrivende stund er det fortsatt helt umulig å se hvor man ender i brexit-debatten. Optimismen vendte litt tilbake da Theresa May brøt et innarbeidet prinsipp i britisk politikk. Hun ville kontakte lederen i opposisjon, Jeremy Corbyn, med sikte på å finne fram til et nasjonalt kompromiss. Det er det kommet lite ut av så langt, siden forhandlingene ble brutt fredag. Labour er også splittet i synet om hva som er riktig framgangsmåte. De har tre ganger stemt nei til utmeldingsavtalen og likeledes ny folkeavstemning, sagt tja til nyvalg og delvis ja til tollunion.

May ønsker seg en forlengelse av kort varighet, i hennes øyne fra 22. mai til 30. juni. Det ville etter normale regler utløse valg til Europaparlamentet. Det tar tid å arrangere og koster også penger, særlig hvis de som velges aldri skal finne sine plasser i Strasbourg - for ikke å snakke om deres ytelser.

Donald Tusk, president i Det europeiske råd, har tilbudt ett års utsettelse, mens hans presidentkollega i Europakommisjonen Jean-Claude Junker mener det er for lenge. Den tyske kansler Angela Merkel har signalisert en kort forlengelse på vilkår av at May klarer å overbevise om at det skjer noe konkret i denne perioden. EUs ekstraordinære toppmøte den 10. april vil ta stilling til det. Det er mulig at både May og Corbyn vil delta dersom de kan enes om noe før den tid.

Men som Merkel sa ved en anledning: May ringer meg stadig og spør: Hva kan dere tilby?

Jeg svarer alltid: Men hva ønsker dere?

Der er vi fortsatt.

Og der er vi nok også etter påsken, -i år.