Mens vi venetr på regjering

Belgia mangler en nasjonal regjering. De har det i Brussel-regionen, Valonia og Flandern, men ikke for hele landet.

Belgia: Mens vi venter på jul og regjering.

Det er ett år siden, 18. desember 2018, at den konservative regjeringen i Belgia måtte trekke seg. Det største partiet, et nasjonalistisk parti i Flandern, NVA, kunne ikke fortsette siden regjeringssjefen Charles Michel hadde skrevet under på Marrakech-erklæringen om rettigheter til flyktninger. Michel kastet dermed kortene etter å ha fundert i en kort tid på å fortsette som en mindretallsregjering.

Sist oppdatert:

Dermed var det ikke flertall for regjeringens politikk og man skrev ut nyvalg 26. mai. Valget endret ikke mye, NVA, forble det største partiet i landet og i Flandern. Men det nye var at et enda mer høyre- og nasjonalistisk parti Vlaamse Belang gjorde et godt valg etter å ha "slumret" i politisk isolat lenge. Mange tok det som en reaksjon på at NVA i regjeringssamarbeidet ikke frontet "den flamske saken" sterkt nok.

Siden da har man prøvd seg på ulike konstellasjoner men uten suksess. Kong Phillipe har oppnevnt ulike "informatører" som det heter for å finne fram til en løsning, men ingen har kunnet bli "formatør". De har alle gitt opp og nest siste mann på ballen, lederen av  sosialistpartiet Paul Magnette, ga opp etter to forsøk på å lage en "regnbueregjering" med de røde, grønne, blå og gule. Det lyktes ikke og nå er det to junior partiledere, begge nyvalgte, fra to liberale partier som skal få prøve seg. I avisene omtales de kun som noviser.

Men å få på plass en regjering for hele landet Belgia virker umulig og forsterkes av meningsmålingene i Flandern. Der mister nå NVA lederskapet til det enda mer høyreorienterte og nasjonalistiske partiet Vlaamse Belang mens det liberale partiet VLD som luktet på regjeringsdeltakelse stuper.

Dermed ser det ut til at NVA og Vlaamse Belang som nå utgjør over 50 prosent av de flamske velgere, ikke vil delta i en regjering siden de ikke vil styre sammen med sosialistene som er størst i Valonia. Sosialistene sier klart nei til samarbeid med NVA, de er som hund og katt eller ild og vann.

Vlaamse Belang har samme status som Sverigedemokratarna (hittil) nemlig at ingen andre partier til snakke med dem, langt mindre styre sammen med dem. De to partiene ville fått 49 av 89 nederlandsktalende plasser i det nasjonale belgiske parlamentet.

Der står saken og belgierne gikk julen i møte med et forretningsministerium. Ønsket om en ny regjering, virker som om står langt med på ønskelisten for belgiere  flest. På spørsmål om hvilken type regjering de ønsker seg svarer mellom 20 og 30 prosent at de ikke er interessert i hvem som styrer. Men det er et stort flertall som mener at det er skammelig at landet eller politikerne ikke kan få laget en regjering, men "det plager meg ikke".

I en annen undersøkelse om å dele opp landet er det ikke flertall for det heller, ikke en gang i Flandern som har ivret mest for selvstyre. På spørsmålet om man vil stemme for selvstyre er det flest i Flandern, men likevel under 50 prosent. I Brussel og Valonia er det langt færre. Endringer av grunnloven for å overføre mer makt til regionene er en mulighet,men foreløpig er det lite politisk press for det heller.

Sist Belgia  var "uten regjering" varte det i 451 dager, nok til å komme inn i Guinness rekordbok. Foreløpig har det bare gått 366 dager i dag……

De som har kommet "best" ut at det er den avgåtte  statsminister Charles Michel som ble president i EUs Råd mens utenriksminister Didier Reynders ble belgisk EU-kommisær, begge fra det liberalkonservative partiet MR.

Den regjerende statsminister inntil videre er for første gang en kvinne og heter  Sophie Wilmès og som sitter til de finner en ny konstellasjon. Det kan bli en stund.

Kong Phillipe gjorde en siste oppfordring i sin jule- og nytt års hilsen til befolkningen hvor manet til "hurtig å danne en ny føderal regjering". Dermed forlot han det tradisjonnele upolitiske sporet kongen  er pålagt å følge. Det gjenstår om hans sterke oppfordring blir realisert med det første.