Macron ønsker et nytt EU

Macron ønsker et nytt EU

Den franske presidenten Emmanuel Macron har igjen tenkt og snakket store tanker om EU. Snaue to år etter hans "berømte" Sorbonne-tale hvor han ønsker et sterkere økonomisk EU, tar han denne gangen til orde for et nytt EU.

I begrepet nytt EU legger han inn behovet for en felles innvandringspolitikk og en mer felles sikkerhetspolitikk. Han ønsker en eget Rådsordning for innvandringsspørsmål og et eget "byrå" for å befeste demokratiske verdier og bekjempe falske nyheter. Macron foreslo også en europeisk minstelønn og en form for europeisering av trygdeordningene, samt et eget investeringsfond. Dette avvises fra det tyske CDU partiets leder.

Det nye i dagens situasjon er at Tyskland denne gangen er noe mer positiv til ideene, etter at de i to år har stort sett vært lunkne til en mer økonomisk integrert politikk. SPDs visekansler Olaf Scholz har uttrykt seg positiv til ideene, det samme gjelder for EUs president Donald Tusk og EU-kommisjonens president Jean-Claude Juncker. Statsministeren i Slovakia avviser tankene stort sett.

Men så er spørsmålet om den tyske regjeringen, i første rekke SPD, legger til grunn det samme i en felles asylpolitikk som Macron gjør. Det andre regjeringspartiet i Berlin, CSU, er ikke med på ideene til Macron i likhet med det høyrevendte Alternativ for Tyskland AfD. Også CDUs nye leder har betenkeligheter.

Les mer her