Må betale for egen behandlign

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Ansatte ved sykehus utenfor EU må betale ekstra for selv å bli behandlet. Nå skal helsepersonell fra EU måtte gjøre det samme.

Ansatte må betale egen behandling

Helseansatte fra ikke-EU/EØS-land må i dag betale en ekstra avgift for selv å bli behandlet i det offentlige britiske helsevesenet NHS. Dette kommer i tillegg til den skatt de betaler på sin ofte lave lønn.Nå ønsker det konservative partiet å øke dette fra 400 pund (ca 5000 kroner) i året til 625 pund i året nesten 7000 kroner.

Avgiften gjelder for alle hustandsmedlemmer og en sykepleier fra Filipinene med to barn og ektefelle kan komme til å betale 2400 pund i året mens inntekten kan være rundt 23-24000 pund. Nå skal dette ekstra skatten også gjelde for EU-borgere fra 1. januar

Dette har blant Labour reagert på og mener at avgiften helst bør droppes helt, i hvert fall ikke økes. Når landet er ute av EU 1. januar neste år vil det komme nye og strenge regler for innvandring også fra EU-landene. Dette vil forverre rekrutteringen til et helsevesen i sterkt behov for kvalifisert arbeidskraft som både leger og sykepleiere. Det er krav om minsteinntekt på 32000 pund i året for å få opphold og som ligger over det en sykepleier eller juniorlege tjener.

Når det skal gjøres vanskeligere og dyrere for EU-borgere å komme inn, mens det gjøres dyrere for 3. lands borgere, vil situasjonen kunne bli uholdbar under normale omstendigheter og katastrofal med dagens koronabilde hvor landet har nå flere døde enn i Spania.

Det ironiske eller tragiske i det hele er at statsminister Boris Johnson ble behandlet av en sykepleier fra New Zeeland og en fra Portugal. Han takket dem begge for å ha reddet hans liv, sa han selv etter utskrivelsen.

Etter 1. januar vil begge få vanskeligheter med  få ny arbeidstillatelse.

Takk fikk de, og klapping får de, men også dyrere behandling for sin egen del.