LAS-helvete er løs i Sverige

Foto: Dag G Nordsveen / Samfoto / NTB scanpix Lov eller avtale om oppsigelser i Sverige

LAS-helvete er løs i Sverige

I går startet et nytt helvete i Sverige som fikk fokuset bort fra koronahysteriet. LAS står for lag om anstälninsgsskydd eller loven om oppsigelsesvern. Nå mener svensk LO bl.a. at det er loven for oppsigelser.

På 2. pinsedag, som ikke lenger er helligdag i Sverige, la utreder  Gudmund Toijer fram sine konklusjoner basert på det som i svensk arbeidsliv omtales som JÖ, eller Januar överenskommelsen. Det var et politisk kompromiss som sikret fortsatt sosialdemokratisk regjering, men til en høy pris for fagbevegelsen. De to fagforeningsfiendtlige partiene Centern, ikke ulik Senterpartiet i Norge og Liberalarne som ligner på Venstre, ville gjøre et sidebytte  fra den borgerlige blokken for å støtte Løfven som fortsatt statsminister. Prisen var at det skulle bli lettere å si opp folk særlig i mindre foretak.

Utredningen har imøtekommet dette ønsket og gjør avskjed mer som normalen i selskaper med færre en 15 ansatte. Der kan ikke lenger fagbevegelsen kreve at de står i jobb til saken er avgjort. Også ansiennitetsreglene svekkes slik at sist ansatt kan fortsette selv om en som har vært ansatt i flere år får fyken.

Leder av det største forbundet Kommunal Thomas Baudin sammenligner utredning  med en fotballkamp som ender 10-1 til arbeidsgiverne. Sveriges Ingeniørers Förbund kaller det "prøveansettelser på livstid". Både den svenske arbeidsministeren Eva Nordmark og statsministeren Stefan Löfven har avvist innstillingen med begrunnelsen av at den ikke er balansert. De mener at kompromisset skulle kunne gjøre oppsigelser lettere, men uten å endre balansen mellom partene i arbeidslivet.

Det avviser både de liberale (L) og Centern (C) om sier de utredningen har levert presis på det som var bestilt.

I oppdraget inngikk også at det utredningen kom fram til skulle bli lov, med mindre partene det vil si LO og arbeidsgiverne ble enige om noe annet. Det er de ikke blitt, foreløpig, men de har tiden fram  1. juli neste år da det er meningen at utredningen skal bli lov.

Skal så utredningen ut på høring? Det er man heller ikke enige om.

Nå starter en lang pokerrunde som kan trekke seg helt fram til valget i september neste år. I august skal LOs representantskap ta stilling til om man skal fullføre forhandlingene mad arbeidsgiverne eller ikke. Arbeidsgiverne vil gjerne og lokker med at det man blir enige om blir lov i stedet for utredningsforslaget.

Alternativt er at ingen endringer gjennomføres og man avventer hva et nytt valg kan bety.

I mens har koronasituasjonen tilført nye argumenter til begge sider.

1) På grunn av krisen må det bli lettere å si opp folk.
2) På grunn av krisen må ikke svekke ansettelsestryggheten.
Men det er ingen tvil om at LAS-utredningen bli sommerens store "slager" i Sverige.

PS: Sverige avviklet sin 2.pinsedag som helligdag for noen år siden. Det var for å gjøre plass til en offentlig nasjonaldag som skulle være fridag for  markere den svenska flaggans dag 6.juni.

De svenske biskoper hadde flere  innvendinger og LO mente at man tapte økonomisk på endringen fordi 2.pinsedag faller alltid på en mandag mens 6.juni også kan være en fridag som lørdag eller søndag. Det betyr en årlig arbeidstidsforlengelse på 2,17 timer noe som i privat sektor ble kompensert i foretak med tariffavtale. De uten må arbeide 2,17 timer gratis. Samfunnsøkonomisk slår dette ut i mindre produksjon.

Omvendt effekt vil man få om "bakrus-Høyre" får byttet bort 2. pinsedag med fri 18. mai som vil kunne komme på en lørdag eller søndag.