Labour nye leder

Foto: Frank Augstein/AP/NTB scanpix -Gir han deg et løfte, få det skritflig og bekreftet av en advokat før du legger det i bankboksen.

Labours lederskap opp for uravstemning

Neste uke skal 580000 medlemmer i det britiske arbeiderpartiet, Labour, få stemme på ny leder i en uravstemning. Det var mange lederkandidater som meldte seg etter valgnederlaget i desember i fjor, det dårligste resultatet siden 1930-tallet, men nå står det tre navn tilbake på stemmeseddelen, én mann og to kvinner.

Det var opprinnelig flere kvinner, sju i starten, men de har falt fra etter hvert på grunn av lav støtte i lokalorganisasjonene. 33 valgkretser  var grensen for å komme på valgseddelen. Den siste som trakk seg var Labours skyggeutenriksminister Emely Thornberry sist fredag. Hun manglet også støtte fra fagforeningene som kunne hjulpet henne. Men hun takket for at hun var den eneste kandidaten med støtte fra "alle fire nasjoner" som betyr England, Skottland, Wales og Nord-Irland. Les mer her

Selv om "alle" mener at tiden er overmoden for en kvinne som leder, tror de fleste at det blir mannen som stikker av med seieren, enda en gang. Han har flest nominasjoner.

De tre tilbake på valen er Keir Starmer, Rebecca Long-Bailey and Lisa Nandy. Starmer har sikret seg støtte fra flest lokallag, men nå er det medlemmene som skal få si sitt. Han er skyggeminister for forholdet til EU og dermed sentral når forhandlingene starter i disse dager. Les mer her.

Labour tapte valget i Storbritannia i desember i fjor, det dårligste resultatet siden 1930-årene. Boris Johnsson skaffet det konservative partiet en klar majoritet på over 80 representanter og kan heretter gjøre hva han vil, noe han allerede gjør. I uken som gikk kastet han ut en rekke medlemmer av regjeringen for å gjøre plass til de som er mer lojale til hans politikk og person. Med i dragsuget gikk også finansministeren, Sajid Javid, men det var visstnok etter eget ønske fordi Johnson ville kvitte seg med de fleste av hans politiske rådgivere og lage et felles rådgiversekretariat mellom hans eget kontor og finansministerens. Den nye finansministeren har også asiatisk bakgrunn og heter Rishi Sunak og har bakgrunn fra finansverdenen. Forholdet mellom finansminister og statsminister er ofte anspent, men når det er bra, bestemmer de to det aller meste. Men det hviler ofte på en blind lojalitet til statsministeren.

Men om Labour har vi hørt lite til etter valget utover at dets leder Jeremy Corbyn har sagt at han trekker seg som leder utpå våren. 2. april er voteringen over så 4. april får man se hvem som skal bli "the honorable Gentleman of the opposition". Vedkommende får en tung jobb med å gjenoppbygge partiet som etter manges mening ble dratt alt for langt til venstre under Corbyn og som tapte mot en Boris Johnson hvis løfter har begrenset verdi. Er det avgitt ved frokost, kan de være ugyldig ved lunsjtid. Et konservativ parlamenstmedlem, som mener at han kjenner Johnson har uttalt, anonymt selvfølgelig:

-Gir han deg et løfte, få det skriftlig, få det bekreftet av en advokat og lås det inn i bankboksen. Mer

Good luck!Her