Stortinget vedtok sist uke EUs «berømmelige jernbanepakke nummer fire" i rekken. Avstemningen var så knapp som den kunne bli med kun en stemme i overvekt for regjeringspartiene ivrig sekundert av et Framskrittsparti for mer konkurranse. 43 for og 42 stemte imot, langt fra kravet om kvalifisert flertall som kreves når Norge avgir «betydelig suverenitet» til det europeiske jernbanetilsynet ERA.
Det spørsmålet synes avklart siden Høyesterett anser det som en begrenset avgivelse av selvråderett til en organisasjon som Norge ikke er fullverdig medlem av.
Dermed er en sak som har versert siden 2016 da EU vedtok jernbanepakken avklart for Norges del. Eller er den egentlig det?
Med dagens meningsmålinger er det rimelig sikkert at den nåværende regjeringen ikke vil sitte der etter valget. Hva vil da en ny regjering gjøre med en Jernbanepakke som de er imot?
Vil den på nytt havne i Stortinget og vil jernbanepakke fire bli frakoblet de tre foregående pakkene som allerede er en del av norsk lov.
Spørsmålet gjør ikke valget i høst mindre spennende.