Italia: Ny regjering, samme statsminister

Foto: Istock

Italia: Ny regjering, samme statsminister

Italia er vant med regjeringskriser og det har vært et 60-talls regjeringer etter krigen. Men det som så ut til å ende med nyvalg endte med et magaplask for Matteo Salvini fra Lega-partiet som så for seg å kunne bli statsminister selv. Nå sitter han ikke en gang i regjering, men i Parlamentet. Grov feilberegning, mener mange observatører.

Hans parti, som delte regjeringsmakten med Fe stjerners bevegelsen, hadde vokst seg store og sterke på meningsmålingene. Han været et flertall alene dersom han hadde fått utløst nyvalg. Men det ønsket ikke landets president og femstjernersbevegelsen som skiftet partner fra Liga til det gamle sosialistpartiet som nå kaller seg det demokratiske parti. Statsministeren Giuseppe Corte fortsetter som før. Han er advokat og ble tatt inn som en nøytral leder, en novise uten videre politisk erfaring. Nå har han lært seg maktens irrganger og fortsetter som leder for en nå langt mer EU-vennlig regjering. Italias nye kommissær blir en tidligere sosialistisk statsminister Paolo Gentiloni  som nå skal flytte til Brussel. EU har blitt kvitt "den italienske steinen i skoen" og landet  vil i økt grad følge instruksene om økonomisk politikk fra Brussel og som den nye kommisæren kanskje får ansvar for.

Det kan også bli endringer i flyktninge-/innvandringspolitikken som Salvini hadde ansvaret for som visestatsminister i den gamle regjeringen. Der skulle ingen slippes i land.

Les mer her