Italia: FRa fem stjerners til tre stjerners

Venstresiden fram i lokalvalg, men fem stjerner faller.

Italia: Fra fem stjerners til tre stjerners-venstresiden går fram i lokalvalg.

Lokalvalget i Emilia Romagna med sine 4,5 millioner innbyggere i Italia ga ikke det "come back" for Liga Nord som partileder og tidligere visestatsminister Matteo Salvini hadde håpet på. Han gikk ut av regjeringen og håpet på nasjonalt nyvalg.

. Det fikk han ikke og i stedet gikk det demokratiske partiet inn og laget en ny regjering sammen med den merkelig Fem stjerners bevegelsen.

Ved valget kom det man kan kalle venstresiden ved Det demokratiske partiet bedre ut av den enn forventet, særlig i  hovedstaden Bologna som alltid har vært omtalt som "det røde Bologna" og det skyldes ikke husfargen. På den annen side må man si at dets regjeringspartner " Fem stjerners bevegelsen" knapt er en tre stjerners versjon etter at dets partileder og utenriksminister avgikk i uken før valget. Partiet landet på rundt tre prosent.

Venstresiden har alltid stått sterkt i Bologna bygget på et sterkt kommunistparti og en kommunistorientert fagbevegelse  CGIL som "kontrollerte " Fiat-fabrikken på gulvet. Regionen er også hjem for produksjon av Ferrari.

Kommunistpartiet viste her sin styringsevner med vekt på det sosiale, men også respekt for "det kapitalistiske produksjonssystemet" i industrien og masse små og mellomstore bedrifter. De var og er delvis Italias industrielle krybbe og med en arbeidsmoral som ligner mer på den protestantiske man finner på andre siden av Alpene, enn den mer sørlige delen av den italienske støvelen.

Danile Dieci som er leder i det lokale CGIL sa før valget til L'Express -ukebladet at en seier til Liga i denne regionen signaliserer slutten på denne modellen. Men 20-25 prosent av medlemmene i CGIL stemmer nettopp på Liga ikke minst på grunn av partiets mostand mot immigrasjon. Medlemmene ønsker "beskyttelse". Det føler de at fagforeningen gir dem innenfor bedriften, mens Liga gir dem det i livet for øvrig, sa Dieci.

Men nå vant venstresiden som bidrar til å styrke dem også nasjonalt.

Men det var også her i Bologna at det italienske kommunistpartiet oppløste seg selv og krøp inn i det resterende  sosialistpartiet som i mellomtiden hadde tatt etiketten "sosialdemokratiet". Det  var i også Bologna at Romano Prodi lanserte  "Oliven-koalisjonen i 1995 som brakte venstresiden tilbake i regjeringen i Italia for første gang siden den andre verdenskrigen.

Valget kan tyde på en forflytning i retning av venstresiden.