Liten Thüring kan velte stor stat

Merkels etterfølger blir ikke en kvinne som "planlagt". Nå er det helt åpent.

Liten Thüring kan velte stor stat.

Liten tue kan velte et stort lass, er en slags historisk erkjennelse. Nå slår valget i den lille gamle østtyske delstaten Thüringen ut i et nasjonalt jordskjelv hvor Merkels til nå antatte etterfølger Annegret Kramp-Karrenbauer er tatt av raset. Forbundsregjeringen vakler også, men det er usikkert om det er CDU-partiet til Merkel eller sosialdemokratenes SPD som står svakest.

Thüringen er den "glemte" øst-tyske staten med 2,26 millioner innbyggere som er mest kjent for sin bratwurst og at de hadde inntil nylig en statsminister (Ministerpresident) fra venstrepartiet Die Linke i fire år. Men ved valget nylig mistet de sitt parlamentariske flertall sammen med  de grønne og SPD.

Det tredje kjennetegnet for delstaten er det nesten totale fravær av innvandrere, men et sterkt anti-innvandringsparti som kaller seg Alternativ for (für) Tyskland (Deutschland), AfD.

Ved hjelp av deres stemmer, i en hemmelig avstemming, ble det valgt en ny ministerpresident fra det lille liberale partiet FDP. Det varte ikke lenge, etter en rikspolitisk storm trakk han seg. Thomas Kemmerich het  han og ble herostratisk berømt i ganske nøyaktig 25 timer.

Merkel selv grep inn og kalte valget "uansvarlig" fordi det ga makt til et parti som skulle holdes i karantene til tross for dere økende størrelse.  Der Angela Merkel sto fast, vaklet den nyvalgte generalsekretæren i CDU, Annegret Kramp-Karrenbauer, AKK, og som i mandag endte med hennes avgang. Dermed er det helt åpent hvem som overtar etter Merkel om to år da hennes fire ganger fire år er slutt. AKK ble jo selv ansett som Merkel favoritt, men har ikke vært tilliten verdig selv ikke etter at hun kom inn i regjeringen som forsvarsminister etter Ursula von Der Leyen som gikk til Brussel og ble EU-kommisjonspresident.

Den tyske avisen  Handelsblatts tittel taler for seg selv:- AKK trekker seg som partileder. Merkel demonterte henne!

Nå er det det meste åpent, også et nyvalg som det ikke er tradisjon for i Tyskland. Bak det ligger også redselen for at CDU og SPD skal tape ytterligere marginer og at AfD bare eser opp.

CDU har som et slags "prinsipp" at de  hverken kan gi støtte til Die Linke ( gammelkommunister med påfyll) eller AfD (gammelnazister med påfyll) og dermed ser det svært vanskelig ut å danne et flertall i Thüringen. En mindretallsregjering under ledelse av Die Linke, som er det største partiet, var den opprinnelige planen, men forutsatte at AfD stemte på sin egen kandidat og ikke FDPs.

Dermed er det foreløpig sjakk matt, med én kjent vinner: AfD som høster inn der politikerforakten trives og vokser.

Men lite av dette vil vi høre om i norsk medier hvor fortsatt et nominasjonsvalg i en amerikanske delstat synes viktigere selv om det er ti måneder til noe presidentvalg finner sted.