Irerne går til valg lørdag

Brexit er løst for denne gang, kanskje også grensen mellom Irland og Nord-Irland

Irene går til valg lørdag

Lørdag førstkommende går irene til nyvalg etter at statsminister Leo Varadkar noe overraskende skrev ut det i forrige uke.

Det kan han trygt gjøre med brexit i bakspeilet og en tilsynelatende sikker og åpen grense mellom republikken Irland og Nord-Irland som forblir slik inntil videre som en del av Storbritannia og dermed utenfor EU. Først mot slutten av året vet man om Nord-Irland forblir i EUs indre marked eller tollunion. Statsminister Boris Johnson insisterer på at det finnes en tredje løsning.

Varadkar  ønsker et eget mandat siden har i 2017 overtok posten etter at forgjengeren  Enda Kenny trakk seg.

I 2016 ble man etter den britiske folkeavstemningen som åpnet opp for en brexit løsning, enige med opposisjonspartiet Fianna Fáil om  at Fine Gael-regjeringen skulle få sitte i fred så lenge brexit -forhandlingene pågikk. Nå er disse over og det er også den politiske «fredsløsningen» i Irland.

Nå er det en «åpning» for nyvalg og å få på plass en solid regjering før EUs toppmøte i februar/mars som skal fastsette forhandlingsvilkårene for EUs forhold til United Kingdom.

Varadkar som har tittelen « taoiseach» som statsminister  vil føre en kampanje på laurbærene av å ha fått landet velberget ut av finanskrisen i 2008 som knekket en rekke banker. Han mener at sysselsettingstallene som aldri har vært bedre, skal belønne ham og hans parti med fornyet tillit.

Fianna Fáil, som styrtet ut av regjeringskontorene i 2011, etter å ha fått alt ansvaret for krisen, tar også sikte på å komme igjen.

Uansett hvilke av disse to største partiene som vinner er de begge avhengige av flere mindre partier for å kunne danne en regjering.