Ingen LAS lov

Foto: Pernille Tofte Den nye lederen av LO Sverige vil samle troppene mot endringer av oppsigelsesvernet

Nei til svekket oppsigelsesvern

Statsminister Staffan Löfven var krystallklar ha han hilste den svenske LO-kongressen denne uka. Det forslaget som er lagt på bordet av LAS-utredningen (Lag om anstälningskydd dvs. oppsigelsesvern) blir ikke til noe lovforslag presentert av den sittende regjeringen.

Hele utredningen var skjevvridd til fordel for arbeidsgiverne og det kunne sosialdemokratene ikke gå videre med, sa han.

Nå er det opptil partene i arbeidslivet å finne en løsning dersom et flertall av LOs representantskap i august går videre med forhandlingene som har vært brutt da flere LO forbund trakk seg..

Det er ikke sikkert, men om man starter forhandlinger er det ikke sikkert at man kan bli enige om nye regler, selv om arbeidsgiverne ønsker seg det.

Da er det også et spørsmål hva Senterpartiet og de Liberale gjør som støtten dannelsen av Løfven-regjeringen på vilkår av at det kom endringer i loven. Men det nærmer seg også Riksdagsvalg så spørsmålet er hva som er lurest å gjøre. Begge partier har gått tilbake i koronaperioden mens man har sett regjeringens popularitets stige, til tross for antall dødsfall.

Det nye LO-lederen Susanna Gideonsson har sagt at hennes første oppgave er å samle LO-familien igjen. Den har spriket en del i det siste både i spørsmål om LAS, men også i "avtalerörelsen" som tarifforhandlinger heter på svensk.