Ingen brexit dag, heller

EU-presidenten Ursula von der Leyen måtte forlate EUs toppmøte torsdag siden noen i hennes nærhet var koronasmittet.

Ingen brexit dag, heller

Torsdag 15.oktober var den selvbestemte fristen som den britiske statsminister Boris Johnson satte for å bli ferdig med forhandlingene med EU om brexit. Dagen i dag skulle EUs toppledere godkjenne avtalen og alt skulle være fryd og gammen på den lange brexit-sangen. Slik gikk det ikke.

Gårsdagen ga ingen avklaring. I stedet kom det et kaldt svar fra EU: Dette er våre vilkår og det får dere nå vennligst akseptere. Det er:  Like regler for arbeidsliv, forbrukere og miljøpolitikk, følge EUs regler for statsstøtte og samme adgang som nå til britiske fiskeressurser. EU sier at to-tre uker får være nok, dersom avtalen skal kunne godkjennes i EUs medlemslands nasjonalforsamlinger.

Mandag skal Michel Barnier, som forhandler på vegne av EU, på nytt til London for å gjøre et nytt forsøk. Samtidig er den britiske regjeringen nedsyltet i økende korona smittetall. Presset på sykehusene øker igjen og dødstallene øker kraftig igjen. Om ikke det rammer britisk økonomi nok, vil en brexit uten noen form for avtale med EU, utover en ren handelsavtale, bli en varslet katastrofe for økonomien. Samtidig sier begge parter at de ønsker seg en avtale, men ikke til en hver pris.

Men forholdet har surnet mellom EU og UK.

Eller som bandet Herman's Hermits sang på 1960 tallet:

No milk today, my love is gone away