Hva vil du nåda Duda?

Det polske flagg
Presidentvalg i Polen betød gjenvalg for Andrej Duda, man med svekket margin.

Hva vil du nå da, Duda?

Valget i Polen i sommer ble tettere enn forventet. Den sittende president Andrej Duda vant, men med en mindre margin enn ventet. Men hva vil han bruke seieren til?

Valget ble først utsatt en gang i mai på grunn av koranasituasjonen. Dermed entret ordføreren i Warszawa  valgkampen og fikk mye positiv oppmerksomhet.  Men Duda fikk 51,2 prosent av stemmene, mens motkandidaten Rafal Trzaskowski fikk 48,8 prosent av stemmene. Utenlandstemmer som antatt stemte på Trzaskowski endret ikke dette bildet.

Polen har under den nåværende regjeringen blitt mer og mer splittet mellom by og and. PiS-partiet, som står for lov og rettferdighet, har sine røtter i det katolske bondelandet preget av tradisjoner og kirkelig moral. Opposisjonene er de moderne "globalistene", EU-tilhengerne som symboliserer oppløsning av tradisjonelle verdier ikke minst familien og ekteskapet mellom kvinne og mann.

Regjeringen har derfor i skarpe ordelag kritisert bevegelsen for homofile, lesbiske og  andre avvikende seksuelle retninger, noe som har funnet lokal gjenklang i flere kommuner som har erklært seg for HLBT frie soner.

Flere trodde før valget at dette var kun valgkamp agn og som ikke ville bli fulgt opp i praksis etter valget, nærmest slik FrP opererer i Norge. Men det virker ikke sånn og regjeringen kjører videre i sin fiendtlige innstilling til dette. EU sliter med å finne virkemidler som kan presse regjeringen til å ha en annen holdning som ikke er i strid med EUs ulike likestillings- og antidiskrimineringsdirektiver.

Presidenten har makt til å stoppe lovforslag fra regjeringen. Men har fortsatt PiS medlem i sitt hjerte selv om han formelt meldte seg ut av partiet da han ble valgt.