Hellas: tilbake i gatene

Greske fagorganiserte protesterer mot kutt i pensjonen

Hellas: Tilbake i gatene

Grekerne er tilbake i gatene for å protestere mot den nye konservative regjeringens forslag til pensjonssystem. Det er egentlig den samme gamle regjeringen som i sin tid foreslo tiltakene og som nå mener at de skal fortsette på ubestemt tid.

I dag skal den greske nasjonalforsamlingen stemme over forslaget som innebærer en forhøyet pensjonsalder, fra 62 år til 67 år, og en reduksjon av det de kaller den 13. og 14. "månedspensjonen".

Tiltakene ble innført av den daværende konservative regjeringen under overoppsyn eller egentlig diktat av EU i 2008-10 for å få balanse i gresk økonomi. Nå går det noe bedre og sosialistpartiet Syriza, som mistet flertallet ved siste valg, hadde lagt opp til gradvis å trappe ned innstrammingene og hadde gjeninnført en 13. månedslønn.

Nå er det den nye konservative regjeringen som vil videreføre den opprinnelig reformen for å oppnå balanse i 2070.

Tirsdag denne uken protesterte tusenvis av offentlig ansatte i Aten og de største greske byene. Det var den greske landsorganisasjonen for statsansatte Adedy som ledet an med støtte fra ansatte i regioner og kommuner og statlige og kommunale selskaper. Adedy sier at reduksjonen  vil ligge mellom 20 og 60 prosent og at greske pensjonister vil forbli fattige til evig tid.