Hellas: Grekerne får det bedre

Hellas: Grekerne får det bedre

Den kriserammede greske økonomien er under svak bedring og dermed skal den jevne greker få det bedre - i hvert fall litt bedre. Det er et overskudd på inntektssiden på 1,14 milliarder €uro, eller litt over 10 milliarder norske kroner som fikk stats-, visestats,- finans-, og arbeidsminister til hastig å innkalle til en pressekonferanse. Pengene skal komme folket til gode til «de som har lidd mest».

De skal få føle det økonomiske oppsvinget så snart som mulig, det vil si de to kommende årene, sier statsminister Tsipras. Det er i første rekke momsen på matvarer som skal senkes, fra 24 til 13 prosent og energi fra dagens 13 prosent til seks prosent. Pensjonister skal få tilbake sin 13. månedslønn i 2019, mens man i 2020 vil senke momsen på medisiner, vann og en del andre matvarer til 11 prosent.

Hellas slapp ut av gjeldskrisen i 2018, men er fortsatt under streng overvåking. For å betale sin gjeld må statsbudsjettet gjøres opp med et overskudd på 3,5 prosent, mens for andre EU land er det minus 3 prosent som er kravet. I 2018 oppnådde de et budsjettoverskudd på 4,4 prosent av BNP mot 3,9 prosent i 2017.

Mange fant kunngjøringen overraskende, men den er velplassert før det forestående valget til Europaparlamentet denne uken. Regjeringspartiet Syriza ligger nå bak opposisjonspartiet Nytt Demokrati. Stemmer de mot pakken i parlamentet vil statsminister Tsipras be om en ny tillitserklæring i parlamentet vel vitende om at det neppe vil falle i god jord. Mange observatører mener at dette også er et signal til "det brune Europa" som står foran en kraftig framgang i Europaparlamentsvalget. Syriza vil framstå som et alternativ på venstresiden som hjelper folk flest.

Les mer her