Ha en god sommer!

Foto: Istock

Ha en god sommer!

Vi tar en tidlig pause i det som en gang het Eurologgen, men som nå er integrert i LOs øvrige informasjonsvirksomhet. Nå starter skoleferien og det samme skjer med nyhetsbrevet. Men før det tar vi en liten oppsummering av tilstanden i en del land og i EU.

Østerrike, Belgia, Spania og Danmark skal ha nye regjeringer på plass.

I Storbritannia har man en statsminister som har sagt opp, og hele ti stort sett menn slåss om å ta over den viktige jobben. Noen av dem møttes til TV-debatt, men den store elefanten i rommet, selve Boris var ikke med.

Og bakom synger brexit som ingen av dem synes å ha noe realistisk løsning på. Det konservative partiet er dypt splittet og det samme gjelder for opposisjonspartiet Labour hvis medlemmer i stor grad stemte for en brexit. Partiets leder Jeremy Corbyn balanserer på stram line mellom disse og den store gruppen i partiet som nå helst vil ha en ny folkeavstemning, mest sannsynlig i håp om at et flertall vil stemme for å bli i EU.

I)              I Spania sliter sosialistlederen Pedro Sanchez som vant valget, men som ikke fikk flertall alene, med å danne en ny regjering. Han kan gå både til høyre og venstre for å finne støtte, men det spørs om høyresiden vil støtte en sosialist. I Madrid valgte man en ordfører fra Partido Popular med støtte fra Vox, et ekstremt høyregående parti.

II)            I Danmark vant også sosialdemokratene, men mangler støtte for å danne en mindretallsregjering basert på ett parti. Der er det to partier til venstre Enhedslisten og Sosialistisk Folkeparti som vil ha kursen til venstre og mere velferd, mens Radikale Venstre ønsker mer liberalisering i så vel den økonomiske politikken som i innvandringspolitikken. Der står man og snart er det også ferie i lille Danmark som er så populært et reisemål for nordmenn som neppe bryr seg om hvem som styrer.

III)          I Østerrike skal det et nyvalg til før man går løs på å finne en virkelig regjering. Den som sitter nå håndterer kun løpende saker. Men skal man tro på meningsmålinger vil det konservative Folkepartiet komme sterkt tilbake med sin unge leder Sebastian Kurz.

IV)          Og i Belgia skal det dannes ikke mindre enn fire "regjeringer". Den enkleste synes å være i den lille tysktalende delen av landet. Også i det franskspråklige Vallonia vil man nok finne løsning rundt Sosialistpartiet og De grønne, men neppe med kommunistpartiet PTB som minner om Rødt, og som fikk over ti prosent en rekke steder.

I den nederlandstalende delen av Belgia er det flertall med to partier, N-VA og Vlamske Belang (VB). Begge er for et fritt Flandern, men VB har brune aner oghar hittil vært holdt ute i kulden når regjeringer skal dannes. Denne gangen kan det bli annerledes og man vil kunne få en situasjon som man hadde i Østerrike med et ekstremt høyreparti i regjeringen.

V)            Det vanskeligste er nok å danne en nasjonal regjering. Der trakk N-VA seg ut på en migrantsak og de sier at de ikke kan regjere samen med sosialistene. Sosialistene sier på sine side at alle partier må samle seg om å holde N-VA utenfor den nasjonale regjeringen. Skal man lykkes i det blir det en fargerik koalisjon som blir rød-grønn-blå og gul. Her er det kong Phillipe som skal lede konsultasjonene godt hjulpet av to «informatører». Rekorden uten regjering er 541 dager så de har fortsatt litt å gå på.