Greta i EU-ulvens hule

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen hadde invitert klima aktivist Greta Thunberg da hun la fram EUs forslag til klimalov.

Greta i EU-ulvens hule.

Klimaaktivisten Greta Thunberg var invitert inn i selve EU-ulvens hovedkvarter onsdag rett før da EU-kommisjonen presenterte sin "EU-klimalov" med sikte på å bli klimagassnøytral i 2050.Det var vel ment som et PR-show, men det er tvilsomt om kommisjonen fikk noen uttelling i form av ros og støtte fra den 17. år gamle svenske internasjonalt kjente klimaaktivisten.

EU skal bli grønn med sine nye "green deal" og dette lovforslaget som skal vedtas av alle nå gjenværende 27 medlemsland skal sørge for at EU blir klimanøytrale i 2050. Klimanøytral betyr at man ikke øker utslippene av drivhusgasser til atmosfæren.

Hva hun sa til EU-kommisjonens på dets ukentlige onsdagsmøte bak lukkede dører ble er ikke kjent. Men da hun senere slapp inn som dagens eneste besøkende i det koronastengte Europaparlamentet senere var kritikken besk. - Med dette forslaget erklærer EU indirekte sin egen undergang, sa hun.

-Deres mål er betydningsløse siden dere fortsetter som før. Vi trenger ikke bare mål for 2030 og 2050. Vi trenger bindende krav for 2020 og hver neste måned framover, sa hun i følge ulike nyhetsbyråer. I 2050 er Thunberg 47 år så hun vil selv bli i stand til å vurdere sine spådommer.

Også industrien var misfornøyd med forslaget som de mente gikk for langt og ville koste for mye.

Klimageneralen som han kalles Frans Timmermans er 1. nestleder i Kommisjonen og skryter selv av forslaget og betegnet det som revolusjonert.

- Jeg gir ingen garantier, men jeg tror at vi kan klare det, sa han og dermed tok en Merkel (wir schaffen das).

-Vi må vise at klimapolitikk angår og hjelper alle hele samfunnet. Lykkes vi ikke vil vi gi næring til ekstreme partier som forsøker å vise at klimapolitikken er kun til fordel for "Tesla-eiere som spiser Tofu", ble han sitert på i Süddeutsche Zeitung. Les mer.