God sommer

Vi ønsker alle våre lesere en god sommer

EuroLOggen ønsker alle en god sommer

EuroLOggens redaksjon ønsker alle våre lesere en god sommer. I de nordiske land er det juli som er feriemåneden, mest fordi den er lysest og varmest. Lenger sør i Europa er de august som er den mest vanlige feriemåneden, mest på grunn av varmen og været. Derfor fortsetter EU-systemet videre på full maskin noen uker til fram til det siste toppmøtet før ferien fredag 17. juli som nå holdes i Brussel. For nordiske statsansatte som deltar i EUs arbeidet på ulike nivåer betyr det en noe senere ferie enn for mange av kollegaene.

EUs toppledere møtes 17. juli for første gang siden februar øye mot øye og ambisjonen er å kunne enes om et gjenreisningsbudsjett for EU-landene og et langtidsbudsjett for EU. Det er aldri enkelt å krangle om penger særlig fordi det er noen som får og noen som må betale.

1.juli tar Tyskland over formannskapet og leder alle EUs møter og arbeidsgrupper fram til jul. Det er ofte ikke en fordel å være et stort land for å finne kompromisser fordi man også har egeninteresser.

Men uten Tysklands aksept blir det ofte ikke mulig å finne en løsning. Tyskland og ikke minst Angela Merkel har langt erfaring i å finne løsninger som alle kan akseptere og derfor mener man at man blir enige om budsjettet snart, eller som en finsk diplomat forsiktig sa det:  "Innan snöen kommer".

Leder av EU-kommisjonen Ursula von der Leyen som er tysk, sier at det er "en lykke at Tyskland skal lede EU. Hun selv kom fra jobben som tysk forsvarsminister i fjor høst. I går møttes de to som bestemmer mest i EU, den franske president Emanuel Macron med Angela Merkel i Berlin for å finslipe planene for hvordan EUs økonomi skal bringes tilbake på føttene. Når disse to er blitt enige er det ikke lett for mindre stater og stå i mot.

Europeisk fagbevegelse vil løpet av sommeren avgi sine kommentarer til EU-kommisjonens tanker om en minstelønn. Styret i den europeiske faglige samorganisasjonen, DEFS, vil drøfte det på sitt styremøte 2.-3. juli på videolink som er blitt den vanlige møteformen denne våren.

Ellers er EU som Norge preget av korona og nå er det gjenåpningen som gjelder både nasjonalt og innad i EU. Den blir fulgt med spenning for å se om økt reisevirksomhet også betyr økt smitte.

EuroLOggen er tilbake i etter EU-ferien med nytt fra europeisk arbeidsliv, fagbevegelsen, brexit, EU, EØS og europeisk økonomi.

EuroLOggen er det eneste nyhetsbrevet som dekker disse spørsmål på norsk. Vi kommer to ganger ukentlig, tirsdager og torsdager. Dersom du synes du finner innholdet av interesse må du gjerne anbefale det til venner og kjente.
Se sist på siden for å tegne abonnement gratis.