God jul og et godt 2020

Brexit varer nok ut hele 2020 også.

God jul og et godt 2020

EuroLOggen setter i dag en strek for i år og kommer tilbake i 2020 med mer nytt om politikk, økonomi og arbeidsliv i Europa. 2019 var et begivenhetsrikt år, men det blir 2020 også, kanskje enda mer.

Sist oppdatert:

I EU-sammenheng var det i første rekke valget til Europaparlamentet i mai som vakte mest oppmerksomhet. Deretter kom valget av en ny EU-kommisjon som skal arbeide i fem år. Det var noe av en overraskekelse at det ble en kvinne fra Tyskland som kom seirende ut av striden og på bakgrunn av et fransk forslag. Hun heter Ursula von der Leyen (VDL for kort) og er den første tyske EU-kommisjonspresident siden EU ble opprettet i 1958. Han het Walter Halstein. Hun var før dette tysk forsvarsminister.

Von der Leyen kommer fra det kristenkonservative partiet CDU i Tyskland som er en del av EPP-gruppen i EU-parlamentet. Dermed ble ingen av de tre "spisskandidater" som EU-parlamentet hadde utsett til president valgt.

Forøvrig var det brexitsaken som dominerte også i 2019. Storbritannia skulle først ha vært ute 31. mars, deretter 31. oktober, men Underhuset godkjente aldri avtalen som Theresa May hadde fått. Hun gikk av og det ble nyvalg i desember som ble vunnet av Boris Johnson som nå lover uttreden 31. januar 2020. Underhuset har startet på behandlingen allerede før jul etter Dronings åpningstale.

Men det er da brexit virkelig starter. Hva slags avtale skal landet få med de resterende 27. medlemsland, nei det vet ingen, kanskje ikke engang Johnson selv. Men signalene fra regjeringen er en smal frihandelsavtale også omtalt som en "hard brexit". Det blir neppe noe mer som kanskje ligner på "lett" EØS-avtalen som Norge har. Det er også signalisert at arbeidsteker og miljøregler skal samles i en egen lovgivning og ikke en avtale med som krever like rettigheter. (full alignment) Dermed for britisk fagbevgelse TUC rett i sine advarsler før valget.

Svarene vil komme etter hvert, men etter planen skal alt være klappet og klart i desember 2020 foran en ny julefeiring.

Tidsplanen kan være vanskelig, kanskje urealistisk.

Eurologgen tar nå en pause fram til  2020.

Da skal det også være presidentvalg i USA på høsten som vi også skal følge med på.

Ha en fredfull årsavslutning med ønsker om et godt 2020 år.

Med hilsen fra Robert Hansen og Knut Arne Sanden