Gabrielsen slo til mot ESA

Gabrielsen slo til mot ESA

Rammen var nobel, stedet het Concert Nobel midt i Brussel og det som kunne krype og gå av EØS/EU dignitærer myldret rundt de framsatte croissantene og nespresso-kaffen laget på kapsler. Men det manglet politiske ledere fra de tre EØS-landene i EFTA. De sendte sine ferdig innspilte videoer og slapp å høre på resten. Det var 25 års dag for EØS-avtalen som skulle feires av EFTA-domstolen og ESA (EFTAs overvåkingsorgan) i samarbeid.

Det manglet ikke på lovord om EØS-avtalens fortreffelighet, dens styrke og verdens største marked, den indre marked med sine 500 millioner innbyggere.

Det ble skrytt høyt i det kjedsommelige hele formiddagen inntil LO-leder Hans Christian Gabrielsen tok ordet og klinket til den diplomatiske høflighetsidyllen så man kunne høre det i glassene.

-EØS-avtalen setter de fire friheter foran de sosiale hensyn. ESA legger seg opp i for mange små saker og regjeringen bruker ikke handlingsrommet, var tingene forsamlingen fikk høre etter at de hadde inntatt en bedre "walking around-lunch", totalt uten alkohol.

Oppfordringen var at EØS-avtalen må forbedres. På spørsmål fra salen om det ikke da måtte være bedre å gå inn for medlemskap, var svaret at LO arbeider med sine søsterorganisasjoner for å få en sosial protokoll som kan sikre en bedre balanse mellom de økonomiske friheter og den sosiale søylen som EU har snakket om i over et år.