G dag for frankriek

Frankrike står stille under generalstreiken.

Frankrike: Ny G-dag for generalstreik.

I dag tirsdag 17. desember er ny G-dag i Frankrike, G for generalstreik den tredje i rekken. Det er blitt den største protesten helt siden desember 1995 da man innledet en lang protestbølge mot en pensjonsreform som regjeringen Alain Juppé hadde foreslått. Den ble gravet ned og Juppé gikk av. Nå er det en ny pensjonsreform man ikke vil ha.

Sist oppdatert:

Hvor er den franske generalen,spør hans tyske kollega under toppmøtet i NATO.-Han deltar i generalstreieken er svaret.Generalstreiken, som er særlig synlig i transportsektoren, og i dag med tilslutning fra leger og annet helsepersonell er en protest mot en  pensjonsreform som ble lagt fram i forrige uke.

Det foreslås en pensjonsalder opp fra 62 år til 64 år og  man går vekk fra "besteårsregelen", at lønn i de siste årene er grunnlaget for pensjon. Det skal erstattes med at alle år og alle jobber skal telle, slik det nå er blitt også i det norske pensjonssystemet. Pensjonsalderen heves kanskje fra dagens 62 år til 64 år samtidig som en rekke særpensjonsaldersordningen skal samordnes. I dag kan enkelte jernbaneansatte kunne fratre fra 52 års alder, en rett som datererer seg tilbake til dampolokomotivenes  tid. Forslagte ble lagt fram onsdag denne uken.

President Emmanuel Macrons ambisjon er å samle 42 ulike pensjonsordninger til en universell ordning som skal sikre en myk overgang mellom ulike jobber og karrierer i det private og det offentlige.

Oppslutningen i Frankrike ble 5. desember anslått  til ca 800000, politiets tall, og 1,5 millioner som er fagbevegelens tall. Det er det mer venstreorienterte CGT og den noe likesinnende i organisasjonen FO som leder an. CFDT, som er den største landsorganisasjonen og anses som "moderat" deltok ikke først, med unntak av deres jernbaneforbund. I dag har de også sluttet seg til protestene. De fagorganiserte stiller i stor grad i røde vester, mens de mer kjente gul-vestene er også godt synlige, uten at det ble mye opptøyer ut av det. I Paris ble det noen sammenstøt, men det antas å være infiltratører ute etter å lage bråk.

Omlag 2/3 deler av befolkningen synes å støtte aksjonene.

Denne uken har vil  i særlig grad innenfor offentlig kommunikasjon, tog, tunnelbaner busser og fly. Pariserne er kanskje mest utsatt hvor flere Metrolinjer er stengt.

Lærerne deltar også til stor glede for mange skoleelever som kan holde seg hjemme. Også helsesektoren deltar siden de føler seg presset budsjettmessig ved nedlegelse av akuttsentre.

Så får man se om protestene som skal kunne vare inn i julehelgen får konsekvenser for regjeringen eller sågar presidenten selv som nå er halvvegs i sin fem års periode. Noen betegner denne kampen som siste mulighet for at "gata" skal bli hørt. Macron har stort sett ridd av de tidligere protestbølgene bl.a. om arbeidsmiljølovens endringer.

Selv om han er upopulær i folket som "de rikes president" er så vel venstre- som høyresiden i et politisk kaos uten noen felles røst. De eneste som tjener på situasjonen er det gamle Nasjonal Front som nå har skiftet navn til Nasjonal Samling, et ikke ukjent navn for nordmenn over en viss alder.