Fransk kommunevalg i rødt, blått og grønt

Det er lite igjen av president de Gaulles parti i det franske kommunevalg.

Fransk kommunevalg i rødt, blått og grønt

Det franske kommunevalgets annen runde er satt på vent. I Frankrike gjennomføres alle valg i to omganger, ofte omtalt som "angrefrist" i andre runde.

Nå ble det ingen ny runde sist søndag 22.mars fordi den er utsatt til 21. juni, -foreløpig, på grunn av et tilnærmet totalt utgangsforbud i hele landet. Første runde ble gjennomført under sterk koronatvil og det merket man på oppslutningen som kun ble  55 prosent.

I 30000 av landets om lag 35 000 kommuner ble valget klart i første runde da et parti eller en kandidat oppnådde mer enn 50 prosent. Men hva med de resterende hvor ingen fikk flertall? Nå fortsetter de ordførerne som er valgt inntil videre så får man se hva en eventuelt ny runde kan bringe.

Valgene, som finner sted hvert sjette år, ga sprikende resultater. Det gikk ikke like bra for president Emmanuel Macrons partifeller lokalt i partiet som heter republikken på mars, REM forkortet på fransk (Republique en marche). Hans egen statsminister Édouard Phillippe tapte ordførervalget i sin egen hjemby Le Havre og ventes å måtte gå av som statsminister.  Venstresiden er kommet litt tilbake etter en lang diasporaperiode. I Marseille, Frankrikes nest største by, fikk en bred rød-grønn allianse flertall. De grønne er på frammarsj også mange steder i Frankrike særlig i de større byene, mens de gule vestene ikke er organisert nok til å stille lister.

Ellers så var det mange "personvalg" dvs lokale ordførere eller borgermestere som ble gjenvalgt en rekke steder uavhengig av partifarge. I Paris ble den kvinnelige ordføreren fra sosialistpartiet Anne Hidalgo gjenvalgt, mens Macrons kandidat trakk seg etter at en privat sex-video han hadde tatt opp selv kom på avveie.

I september skal man velge til Senatet, den ene delen eller overhuset av Nasjonalforsamlingen og da vil man kanskje se tydeligere om det er en ny trend i fransk politikk etter at både høyre og venstresiden har blitt sterkt barbert under Macrons tidligere sterke framgang. Mye tyder på at hans popularitet har falmet etter krigen om arbeidslivsreglene, de gule vestene og ikke minst pensjonsreformen som ble dunket gjennom i Nasjonalforsamlingen uten debatt.

Fagbevegelsen bebuder en ny stor demonstrasjon, men det ser ikke ut som om kravene høres innenfor veggene i Elysée-palasset hvor Macron holder til.

Mer om valget. Her kan du på norsk høre om valget på Frankrike forklart.