Frankrike: Ny streikedag i dag

Foto:iStock En ny streikedag rammet Frankrike i dag. Nei til pensjonsreform er kravet.

Frankrike: Hard ball om pensjoner.

EuroLOggen: Det blir hard ball i dag igjen i Frankrike om franske pensjoner med nye streiker og demonstrasjoner.Den franske regjeringen setter hardt mot hardt i saken om pensjonsreform.

Nå har nasjonalforsamling brukt to uker, natt og dag, på å diskutere Emanuel Macrons store pensjonsreform. Rundt 35000 endringsforslag er fremmet helt ned på flytting av komma nivå til hele avsnitt. Kun et fåtall paragrafer i loven var vedtatt da regjeringen sist lørdag fyrte av den politiske bazookaen.  Under et tykt røykteppe av koronavirusskrekk, fremmet regjeringen artikkel 49.3 i den franske grunnlov som betyr at reformen  vedtas uten debatt.

Pang, og med ett var det slutt på de folkevalgtes innflytelse.

Tilbake "tomhendt" står bl.a. fagbevegelsen som har investert mye i motstand mot forslaget gjennom gjentatte demonstrasjoner og streiker særlig i transportområdet. De er fortsatt ikke over, men all prat om samråd med fagbevegelsen er forstummet. Noen av demonstrasjonene vil fortsette i regi av de to landsorganisasjonene CGT og FO samt noen mindre organisasjoner, men det spørs om ikke det meste av kruttet er brent av nå. Den største organisasjonen CFDT deltar ikke i dag, men enkelte av deres forbund gjør det.

Macron valser videre på samme måte som med en tidligere økonomireform han fremmet da var minister under sosialistpresidenten Francois Holland.

Nå er det han selv som er president og pensjonsreformen i form av økt aldersgrense fra 62 år til 64 år, levealderjustering og en samordning av 42 ulike systemer ser ut til å ha blitt banket på plass.

Det var viktig for regjeringen å få dette unna  før det franske kommunevalget som skjer i to valgomganger 15. og 22. mars. Spørsmålet er hvordan denne beslutningen blir mottatt hos velgerne lokalt.

Presidentens og regjeringens popularitet har vært synkende lenge og den langvarige striden omkring pensjonen har engasjert mange.

Men Macron demonstrerer at han er den "sterke mann" som ikke viker i motsetning til flere av hans forgjengere som også har forsøkt seg på omfattende reformer,  men som har bøyd av for "gatas parlament".

Om det vil sikre ham gjenvalg om to år er høyst usikkert.