Frankrike: Går det bedre nu?

Har han knekt ledighetskurven i Frankrike?

Frankrike: Går det bedre nu?

Økonomiske tall viderebrakt av lyserøde finansaviser viser at det "nu går det bedre" på arbeidsmarkedet i Frankrike. Sysselsettingen øker og ledigheten synker. Konklusjonen er derfor at president Emmanuel Macrons reformer av arbeidsmarkedet har begynt å virke.

Frankrikes ledighet er fortsatt blant de høyeste i EU etter Italia, Spania og Hellas og er nå nede på 8,5 prosent som er det laveste på ti år. Antall midlertidig kontrakter har også sunket siden oppsigelsesvernet er blitt svekket. OECD- ekspert Stèphane Carcillo sier at målet om sju prosent ledighet i 2022 "ikke er umulig".Han mener at forklaringen skyldes at flere får fast jobb siden det koster mindre å si dem opp igjen. Men OECD sier det er for tidlig å konkludere med at det er hans reformer som har ført til fallet i ledigheten, men ting har endret seg til det bedre.På bakken ser bildet nok noe annerledes ut, noe ikke minst de gule vestene er et levende eksempel på. Selv om man arbeider fulltid, strekker ikke pengene til.Den 5. desember braker det løs igjen, da om en omstridt pensjonsreform som ikke er drøftet med fagforeningene. Derfor blir det generalstreik, med de gule vestene på lasset.