Fnalnd: Sjefen går, regjeringen består

Den finske presidenteen må tas med når ny statsminister skal utses.

Finland: Kvinnene tar over.

Finland har fått en ny statsminister som heter Sanna Marin og er 34 år og sosialdemokrat fra det samme partiet som statsminister Antti Renne som måtte trekke seg. Hun blir verdens yngste statsminister i funksjon. Alle partilederne i regjeringen er kvinner og under 35 år.

Sist oppdatert:

Hun er også partiets nestleder og avgikk som samferdselsminister og ventes å bli valgt som den nye partilederen på kongressen.

Det var Centerpartiets leder som utløste krisen med å kreve statsministerens avgang.

Det er en langvarig poststreik som  tvang den sosialdemokratiske statsministeren til å trekke seg. Posten, Posti på finsk, som i Finland fortsatt er statseid la opp til omfattende endringer og at rundt 700 ansatte skulle omplasseres internt, men få en lavere lønn. De skulle overføres til et nytt datterselskap med en annen tariffavtale. Det kom overraskende på postorganisasjonen for de ansatte  som er tilsluttet det finske LO eller SAK som det heter.  Streiken fikk også spredning til andre sektorer i første rekke i samferdselssektoren.

Problemet var om regjeringen kjente til planen på forhånd og hadde ikke klart nok sagt nei   til at ledelsen kunne gå fram på denne måten, som er uvanlig i Finland og særlig i en statseid bedrift. Ansvarlig minister, minister for offentlige bedrifter  har også gått av, men har fått en ny posisjon i den nye regjeringen.

Senterpartiet som er med i regjeringen mente at det var rimelig dokumentert at regjeringen var informert om avgjørelsen.  Lederen av Posti mente at de ikke hadde fått noen klar beskjed. Nå er hele saken stilt i bero og streiken er over.

Dermed avsluttes det hittil så vellykkede finske EU-formannskapet med en liten bulk i karosseriet og ambisjonen om også å få på plass EUs langtidsbudsjett 2021-2027  ebber ut til tonene av "Glade Jol" eller kanskje "Deilig er jorden?"

Se mer her.