Finland styrer EU.

Foto: Istock

Finland styrer EU.

1. juli tok Finland over det såkalt roterende formannskapet for seks måneder. Dermed fikk den nye sosialdemokratiske ledede regjering sin EU-ilddåp. Formannskapets oppgave er å lede de 28. landene, snart 27.land fram til enighet i en rekke saker. Finland har en prioritert liste over saker som de vil jobbe med, ikke minst klima.

Men noen saker ligger igjen fra det rumenske formannskapet. Romania fikk loset på plass en rekke saker på arbeidslivsområdet som arbeidskraftmyndigheten ELA, utstasjoneringsdirektivet, forutsigbare arbeidsavtaler og foreldrepermisjon.

Det er ikke igjen saker på arbeidsrettens område for Finland og lite nytt vil komme fra den nye Kommisjonen som oppnevnes 1. november. EU går inn i en ny periode med "direktivtørke" på dette viktige området for fagbevegelsen. Ikke minst vil dette avhenge av hvem som blir ansvarlig for arbeidslivssaker i EU-kommisjonen.  Under tiår med Barroso som kommisjonspresident skjedde absolutt ingen ting på dette området, derav uttrykket "direktivtørke". Men nå vet man at det kommer et regelverk direktiv eller anbefaling om en europeisk minstelønn. Det kan nok glede fagbevegelsen i søt og sør Europa, mens man i Norden ikke vil ha en lovbestemt minstelønn slik at de må man finne en annen løsning.