Finland ledes snart av en sosialdemokrat

Foto: Istock

Finland ledes snart av en sosialdemokrat

Finland ligger an til å få en ny regjering ledet av en sosialdemokrat, Antti Rinne, noe som ikke har vært situasjonen på over et ti-år. Det blir en bred koalisjon ser det ut til, fem partier skal med, med unntak av Sannfinnene og de konservative. Selv om slike regjeringsforhandlinger kan dra ut i tid, har Finland et ytre press på seg som gjør at de snart må finne en løsning. 1. juli skal de ta over EUs formannskap og da må de ha en plan og politikk for det.

Selv om det er bred finsk konsensus omkring Europapolitikken er det likevel nyanser. Den nye regjeringen vil ventelig legge mer vekt på den "sosiale dimensjon" i EU som angår vanlige lønnsmottakere og folk flest. Finland kan også kunne spille en rolle i hvilke saker en ny EU-kommisjon bør arbeide med.

Undersøkelser viser at Finland med sin lavmælte rolle oppnår mer internt i EU enn mer høyrøstede nordiske naboer. Men så kan jo finske EU-diplomater tie på opptil flere språk. De ganger de så tar ordet blir de som regel lyttet til.