Finland: Et skritt til venstre

Foto: Istock

Finland: Et skritt til venstre

Finland tar et steg til venstre når den nye regjeringen ledet av Antti Rinne, sosialdemokrat, trer til i neste uke. Det blir en fempartiregjering hvor også Centerpartiet som ledet den forrige regjeringen inngår. Den gamle statsministeren blir ikke med, men partiet ventes å få den viktige statsministerjobben. Finland skal lede EU i seks måneder fra 1. juli og sosialdemokratene forventes å få utenriksministerposten.

Det er ennå ikke klart om alle partiene ønsker å sitte i regjeringen. De Gröna og Vänsterförbundet vurderer å forbli på utsiden, men det skal medlemmene få uttalelse seg om.

Fagbevegelsen ser positivt på den nye regjeringserklæringen og forventer at forholdet til arbeidslivets parter skal forbedres, og at man vil få gjenopplivet en finsk trepartsmodell som forliste for tre år siden da de finske arbeidsgiverne dro seg ut av de sentrale forhandlingene.

Et tiltak innenfor arbeidsmarkedspolitikken man ser fram til blir avskaffet er en såkalt "aktiviseringsmodell" hvor trygdens størrelse ble avhengig av hvor aktivt man søkte arbeid.

Lavere ledighet er et sentralt krav, den er nå på seks prosent og man vil ha den ned til 4,8 prosent i løpet av de kommende fire årene.