Fellesforbundet langt på EØS-avtalen

Lederen av Fellesforbundet, Jørn Eggum, fikk det som han ville. Til slutt.

Fellesforbundet landet på EØS-avtalen

Landsmøtet i Fellesforbundet landet på EØS-avtalen med god margin, til glede for mange, til ergrelse for andre. 300 ønsket en utredning om alternativet, 219 ville si opp nå og utrede etterpå.

En lang strid før landsmøtet og under landsmøtet kunne bilegges for denne gang etter en kampvotering som de mest utmeldingskåte tapte. Men flertallet ser mer kritisk på avtalen enn før, men vil ikke si den opp før man vet hva annet man kan få.

Debatten raste hele søndagen som var tredje dag og fortsatt tirsdag etter innledningen til DNAs leder Jonas Gahr Støre som fikk så "øre flagra" langt fra den stil han er vant med å høre på Stortinget. Men han svarte tilbake så sterk han kunne, på sin maner.

Da var stilen til "leppa fra Grorud" Torbjørn Berntsen mer på verbal linje og tonefall med salen i sitt innlegg, bortsett fra at han forsvarte både EØS-avtale og EU-medlemskap. Det gjorde han ikke i 1972 før den første folkeavstemningen da han var en av de mest uttalte EF-motstanderne som det het den gangen.

Situasjonen i de tre bransjene  transport, bygning, hotell og restaurant er bekymringsfull og det var alle enige om og at det må kraftigere lut til, kontroll og helst forbud mot innleie.

Gahr Støre konkluderte: Si opp regjeringen, så skal vi gjøre det mulig i "handlingsrommet" å få til bedre beskyttelse og kontroll.

Om to år et det LO-kongress og man forventer at saken ikke er endelig parkert og dermed kommer opp enda en gang som på tidligere kongresser.

Men nå vet man i det minste hva det største forbundet i privat sektor mener om saken.