Får vi en brexitpause nå?

Er brexitballen lagt død, i det minste fram til valget 12.desember?

Får vi en brexitpause nå?

Får vi en brexit-pause nå fram til nyvalget 12. desember? Mange hadde kanskje håpet på det, men temaet kommer opp i valgkampen som egentlig skal handle om mye annet blant annet et nedkjørt helsevesen. Men det vil neppe Brexit-partiet ofre mye tid på.

Endelig kom det en slags avgjørelse på noe i Underhuset i London. Bare 20 medlemmer stemte mot nyvalg etter at det først var nedstemt tre ganger. Men den fjerde gangen gikk det for statsminister Boris Johnson.

Labour snudde på hælen og støttet for første gang på aldri så lenge en lov fra regjeringens side. Det var partiets leder Jeremy Corbyn som egenrådig bestemte seg for det, nå som EUs frist er forlenget til 31.januar 2020.

Nå dreier alt seg om hva skjer etter valget. Får de konservative flertall eller kanskje går seieren til Labour? Hva med brexitpartiet? Hvor vil de stille lister og hvor mange stemmer kan de få fra skuffede konservative og fra sinte Labour velgere?

Kan man se for seg et flertall av Labour, de liberale og skotske nasjonalister?  Sjelden har det vært stilt så mange spørsmål før et valg og med så få eller ulike og uklare svar.

13. desember vet vi tallene, men ikke konstellasjonene.

Dermed er vil tilbake i brexit, sesong to. Da er nyvalg ikke lenger et alternativ, men hva med en ny folkeavstemning? Labour vil søke om forlenget frist for å lage en ny avtale i løpet av tre måneder. Denne skal til ny folkeavstemning i løpet av seks måneder. Corbyn vil ikke at partiet stemmer for å bli i EU. Blir det konservativ flertall vil avtale til Johnsen gå igjenom, nesten sikkert.

Saken er ikke over ennå, så kanskje får vi flere sesonger. En morsom historie på Facebook viser en ukjent framtidig britisk statsminster på besøk i Brussel i 2065 for å søke om en forlenget frist for forhandlinger.

Teksten sier: Denne årlige seremonien er en stor turistattraksjon siden 2019, men ingen husker lenger hvorfor den startet.

Nå venter en antatt brutal valgkamp hvor det står om Boris Johnsens framtidige politiske liv. Han kan ende opp som landets statsminister med kortest tid i Downing Street 10, eller 11 for å være helt korrekt. Det er der han bor med sin nyeste kjæreste.

Britisk LO (TUC) vil kaste seg inn i valgkampen i hovedsak for Labour som de fortsatt har tette bånd til.