EU:Sålite penger ga vi bort

EUs toppmøte ble ikke enige om annet enn å være uenige.

EU: Så lite penger ga vi bort

EUs toppledere brukte fredag fire timer ved en videoskjerm for ikke å bli enige om hvor mye penger som må brukes for å dra de 27 EU-landene opp av den økonomiske koronadalen. Det var lagt mange penger på bordet, i alt 1,850 milliarder €uro eller to drøye norske oljefond det vil si 20000 milliarder kroner.

Lederne ble enige om å være uenige om størrelsen, fordelingen mellom støtte og lån og om EU skal kunne få egne skattekilder.

EUs toppledere skal samles igjen i midten av juli, denne gangen for første gang fysisk siden februar. Optimismen for enighet er moderat og behersket siden ingen av de fire som bremser mest, Nederland, Sverige, Østerrike eller Danmark har beveget seg i mer positiv retning. Se den offisielle omtalen.

Den "vrangeste" i klassen er den nederlandske statsminister Mark Rutte som denne uken blir utsatt for den franske presidentens overtalelsesevner og muligens trusler for å kunne redde EU fra seg selv.

Tallene taler for seg selv; en nedgang i €urolandenes BNP med 8,7 prosent, et optimistisk anslag. Rekordarbeidsledighet på 10 prosent eller mer.

EU-kommisjonen kaller sin budsjettpakke for "Neste generasjon EU". Det er et åpent spørsmål om det blir noe generasjonsskifte i EU i juli heller. EU-rådspresident Charles Michel er optimist.

Men da har Tyskland overtatt ledertrøya og hun som har den på er veteranen  Angela Merkel, som har lite å tape siden hun går av til neste år, uansett.