Europeisk fagbevegelse demonstrerte for bedre vilkår for Europas arbeidere

Foto: H.Ø. Nilsen, LO

Europeisk fagbevegelse demonstrerte for bedre vilkår for Europas arbeidere

ETUC, Den Europeiske Faglige Samorganisasjon, arrangerte på fredag en demonstrasjon under parolen «a Fairer Europe for Workers». Formålet var å markere at det nå er en måned igjen til EU-valget, og oppfordringen var at flest mulig må avgi sin stemme. ETUC støtter ikke noen spesielle parti, men oppfordrer sine medlemmer til å avgi sin stemme til de som vil jobbe for å sikre et bedre, mer rettferdig og sosialt Europa gjennom sosiale fremskritt, høyere lønninger og bedre arbeidsvilkår.

Over 8.000 fagforeningsmedlemmer fra hele Europa deltok i marsjen som startet ved EU-parlamentet og endte ved Det Europeiske råd.  Flere holdt appeller, også Luca Visentini, ETUCs generalsekretær.  Han sa blant annet at dette EU-valget er det viktigste på flere tiår og han oppfordret alle EU-borgere til å stemme.  Han rettet også en oppfordring til de politiske partiene om at de må forplikte seg til å skape et mer rettferdig og et mer sosialt og bærekraftig Europa i den neste femårsperioden.

Les mer her