Europaparlamentet kan bli et kaos.

Europaparlamentet kan bli et kaos.

Utfallet av valgene til Europaparlamentet kan tyde på at det blir et salig kaos i den kommende femårsperioden Alle resultater er ennå ikke klare, men spådommer om at de store partiene ville gå tilbake slo til.

Det gjelder sosialistgruppen S&D som forblir den nest største. Den største forbli EPP som er moderatkonservative deriblant kristendemokrater.  Begge gikk tilbake og mister dermed det flertall disse to gruppene har hatt sammen sidn 1979 da man for første gang valgt medlemmer til Europaparlamentet direkte. Skal man nå få til et "fornuftig" flertall trengs det støtte fra de liberale som ligner litt på norske Venstre eller med de grønne partiene som er delt i to partigrupper. Her er de foreløpige resultatene mellom partigruppene.

I de enkelte land er det mest bemerkelsesverdig at Brexit-partiet som ble stiftet bare for noe få uker siden, får flest representer fra Storbritannia, ved hjelp av over 30 prosent av stemmene. Dermed kan brexit-partiet bli den største enkelte nasjonale  partigruppen rett bak eller foran CDU fra Tyskland. De konservative ble nærmest utradert med vel 8 prosent mens Labour kloret seg fast på 20 prosent  med et så uklart syn på brexit at folk flest ikke visste hva de mente. Det liberale partiet sto opp igjen fra graven og fikk mange av stemmene fra konservative velgere som vil bli i EU. En tidligere leder ble ekskludert da han sa offentlig at han ville stemme på de liberale.

Sosialdemokratene i Tyskland gikk kraftig tilbake noe vil utløse en ny debatt om regjeringssamarbeidet med CDU/CSU og har også utløst ny lederstrid hvor den avgått Martin Schultz vil bli sjef i jgjen.

Ved å klikke her ser du den nasjonale fordelingen.

Nederland ble en overraskelse hvor sosialistpartiet ble størst med 5 mandater basert på en oppslutning på 18 prosent. Statsminister Rutte, de liberale, fikk bare fire representanter fra sitt parti inn. Høyrepopulisten fikk indre enn fryktet.

I Spania fortsatt sosialistpartiet sin triumfferd etter å ha gått fram i de nasjonale valgene i april. I Portugal holder venstresiden fortet og kommer sterkt tilbake. I Belgia var det mest oppmerksomhet omkring det nasjonale valget hvor to klart høyrepopulister partier delstaten Flandern fikk nesten 40 av stemmene og som nå vil at Belgia skal dels opp. I den fransktalende delen Valonia står sosialistpartiet fortsatt sterkt 26 prosent mens et parti som ligner på Rødt, det belgiske arbeiderpartiet kom opp i 14 prosent, en liten sensasjon.

I Italia fortsetter Liga Nord sin framgang, delvis på bekostning av sin regjeringspartner Femstjerners bevegelsen, mens i Hellas skrev statsministeren ut nyvalg siden hans parti Syriza ikke gjorde det så bra som han håpet.

I de stabile landene som Sverige, Danmark og Finland var det små endringer. I Danmark gjorde regjeringspartiet Venstre det overraskende bra på bekostning av sosialdemokratene som var spådd sterk framgang. I Sverige kom Sverigedemokratene inn med tre mandater mens sosialdemokratene fikk fem. Los Johan Danielsson var en av disse.

Det andre store felles trekket er at de grønne har hatt sterkt framgang særlig i Tyskland mens også i store byer slik som Brussel. Så hvis man tar å blander EU flaggets gule stjerner med flaggets blå bunn blir det grønt. Men dit er det nok lenge til.

I mellomtiden må europeisk fagbevegelse belage seg på enda tøffere tider med kamper i et nytt parlament hvor utfallene ikke kan forutsees.