EuroLOggen 24.september

Kan man stenge alle parlamenters mor?
Var det lov å stenge Parlamentet i fem uker.

Parlamentet ble stengt ulovlig-knusende dom over Bo Johnson.

Europaloggen skriver også i dag uunngåelig nok om det neste steget i Brexit-føljetongen eller farsen. Nå har Høyesterett uttalt seg om lovligheten av at regjeringen stengte ned Parlamentet i fem uker. Den enstemmige dommen av 11 høyesterettsdommere er knusende for regjeringen og statsminister Boris  Johnson som nå kan bli statsministeren med kortest tid i Downing Street. Beslutningen om å stenge parlamentet var ulovlig og ugyldig og dronningen ble missinformert eller løyet for. Parlamentet ble aldri stengt og kan umiddelbart gjenoppta sitt arbeid. Boris Johnson sier at han er uenig med dommen, men at han vil respektere den. Opposisjonen krever hans avgang og nyvalg. Han selv sier at brexit skjer 31. oktober uansett. Dansker er bekymret for at EU skal legge seg opp i deres dagpengesystem, eller ledighetskasser som finansieres gjennom fagforeningskontingenten. Grillingen av 26 nye kommisærer starter i Europaparlamentet denne uken. Som ventet spavendes alle tidligere gjøremål og da kan det dukke opp grums. Den belgiske kandidaten Didier Reynders beskyldes for snusk i forbindelse med byggingen av ny ambassade i Kongo, blant mye annet. Spanjolene kalles for fjerde gang på fire år til urnene den 10. november. Men om de orker å gå, gjenstår å se. Vi brakte tidligere en sak om almengjøring av lønn i transportsektoren i Danmark hvor lenkene ikke var aktive. Det er de blitt nå. Her er teksten mellom partene om cabotasje. Her omtales saken journalistisk som mener at dette er en form for allmengjøring, noe dansk fagbevegelse ikke mener at det er.