EU-vinnerne ble:

Foto: EU

EU-vinnerne ble:

VdL heter hun på EU -språket og står for Ursula von der Leyen. Hun er tysk, den første kvinne som blir president i EU-kommisjonen, tysk politiker bl.a. forsvarsminister og som de fleste kommentatorer legger vekt på, har hun sju barn og er utdannet lege. Etter en lang intern maktkamp mellom EUs 27 ledere, Theresa Mays syn ble knapt nok lagt merke til, ble man enige om denne "dark horse"-kandidaten som ikke hadde vært nevnt av noen før den franske presidenten Emanuel Macron dro henne opp som en kanin av hatten.

Etter en lang intern maktkamp mellom EUs 27 ledere, Theresa Mays syn ble knapt nok lagt merke til, ble man enige om denne "dark horse"-kandidaten som ikke hadde vært nevnt av noen før den franske presidenten Emanuel Macron dro henne opp som en kanin av hatten. Hun er tysk og kvinne noe som måtte virke positivt på den tyske kansler Angela Merkel. Hun er flytende i fransk som gjorde henne "snakkbar" i Frankrike og i tillegg en perfekt engelsk uten tysk "brytning" ble hun godt egnet. Hun måtte ha et program for sitt kandidatur som ble stablet på plass av EU-kommisjonen. Av saker fagbevegelsen må og bør merke seg er spørsmålet om "en europeiske minstelønn" som skal avtales mellom arbeidslivets parter i hvert land. Skal den allmenngjøres slik man kan i Norge, blir det problemer i Danmark og Sverige som ikke har slike systemer. Andre spørsmål for arbeidslivets av uklare. Kanskje kommer det et nytt direktiv om arbeidstid noe EUkommisjonen har prøvd seg på uten hell før.

Kamp om jobbene.

Det ble ikke helt slikt som man trodde i fordelingen av lederposter i EU, men ikke så langt fra likevel. Før valget til Europaparlamentet mente man at det partiet som fikk flest stemmer skulle bli president i EU-kommisjonen. Det ble omtalt med det tyske ordet "spitzenkandidat" og den som fikk fleste stemmer ble Manfred Weber fra EPP-partiet, de konservative. Han er tysk og var leder av Europaparlamentet. Slik var det for fem år siden da Jean-Claude Juncker ble valgt. Slik gikk det ikke nå og Weber ble på en måte en "taper" i denne striden, selv om han ble belønnet på en kremaktig måte i Europaparlamentet hvor han skal lede en viktig komite.

De andre spisskandidatene kom også på plass. Sosialistist kandidaten Frans Timmermann fortsetter som visepresident i EU- kommisjonen mens den liberale kandidaten fra Danmark Margrethe Westager nok også skal bli visepresident i Kommisjonen med viktige saksområder. Sverige har nominert Ylva Johansson som er arbeidsminister noe som kan tolkes av Sverige vil ha kommisæren for sysselsetting og arbeidsrett herunder minstelønnsforslaget. Hun har vært på jobbintervju med von der Leyen og er blitt lovet viktige oppgaver men kan ikke si noe om hva disse er.

Se eget intervju med Ylva Johansson.

Når Tyskland fikk presidentjobben tilbake for første gang siden 1960-tallet så stakk Frankrike av gårde med presidenten for den europeiske sentralbanken med sete i Frankfurt. Den fikk Christin Lagarde som gikk fra toppjobben i IMF det Internasjonale Pengefondet i Washington. Dermed ble det for første gang to kvinner i toppjobber i EU-systemet. Spania fikk sin utenriksminister Josep Borell inn som EUs utenrikspolitiske talsmann og dermed visepresident både i Kommisjonen og i Ministerrådet.

Som leder av EU-toppråd, det Europeiske Råd gikk til Belgia for annen gang hvor dets statsminister på oppsigelse Charles Michel tar denne jobben fra 1. november. Den belgiske kommisæren blir Didiers Reynders som har vært utenriks minister i den nylig avgått regjeringen. Han tapte valget i Europarådet som etterfølger til Torbjørn Jagland, De nye kommisærer skal alle godkjennes av Europaparlamentet før de kan tiltre. Der mangler fortsatt flere navn bl.a. Italia. 1.november starter en ny femårig arbeidsperiode fram til neste valg i 2024