EU vil straffe sine egne medlmmer

EUs svar på Donald Trump kan få EUs vrede på seg i form av økonomiske sanksjoner.

EU vil kunne straffe egne medlemmer.

Europaparlamentet er blitt enige med seg selv og EUs medlemsland om sanksjoner rettet mot egne medlemsland dersom de bryter mot EUs "grunnleggende prinsipper". Disse er blant annet ytringsfrihet og uavhengige domstoler. Sanksjonene er knyttet opp til EUs korona-fond på hele 750 milliarder €uro mer enn 7500 milliarder kroner, som skal kunne gis til EUs medlemsland som hjelp mot den økonomiske nedgangen som koronapandemien har medført.

Beslutningen, som kom forrige uke, betegnes som historisk og gir EU dermed endelig et pressmiddel overfor egne medlemmer. Det har lenge vært savnet. Les mer her.

Men, men, men:

EUs svar på Donald Trump, den ungarske statsminister Viktor Orbán, truer med å legge ned veto mot EUs langtidsbudsjett for perioden 2021-27 som man med nød og neppe ble enige om i høst. Dette budsjettet er på 1290 milliarder €uro og skal finansiere EUs politikker  på alle områder i seks år. Stoppes det, stopper også EU og dermed er man like langt.

Pokerspillet vil derfor bare fortsette inntil noen blunker: Orbán eller EU, én mot 27?