EU: Velkommen Joe Biden

EU: Velkommen Joe Biden

Ikke før var opptellingen av stemmer i Michigan ferdig før både NATO-sjef Jens Stoltenberg og EU-president Charles Michel var på tråden til den nyvalgte amerikanske presidenten Joe Biden med ønsker om å gjenopprette den transatlantiske dialogen etter at Donald Trump har sådd tvil både om NATOs og EUs eksistensberettigelse. Nå skal det gjenoppbygges tillit og felles forståelse.

Men ikke alle steiner i skoen vil forsvinne. Handelspolitisk har det lenge vært anstrengt mellom EU og USA og da er det nok å si Airbus kontra Boeing. Den "krigen" startet for 16 år siden, lenge før Trump og har dreid seg om subsidier og om Europa skal kunne stå på egen ben som flyprodusent med  tilbud om de fleste størrelser av fly. Sånn sett er Airbus blitt en stort suksess og i tider produsent av flere fly enn den eneste gjenværende konkurrenten i USA, Boeing.

Men USA mener at hemmeligheten bak den europeiske suksessen er statsstøtte som de mener strider mot de internasjonale frihandelsreglene. Men så viser det seg at Boeing har mottatt statsstøtte de også og det har handelsorganisasjonen WTO sagt er i strid med deres regler.

WTO tillater at EU kan iverksette mottiltak i form av importavgifter på 40 millaider dollar som er 400 milliarder kroner. Disse kan delvis ramme flyeksport, kasinobord, treningsapparater, sjøgress og sukkerrør eksport og bourbon.

USA har ekstra toll blant annet på franske viner og italienske oster.

Så vil tiden vise om man får et bedre handelspolitisk klima med Biden enn med Trump.