EU: Vaksinevegringen er høy

Foto: Istock

EU: Vaksinevegringen er høy

Det er ikke bare nordmenn som er skeptisk til vaksiner. Hele 48 prosent av de spurte i en større europeisk undersøkelse mener at vaksiner kan ha skadelige bivirkninger og 38 prosent mener at de utløser de sykdommer som de tok sikte på å forhindre.

Helseorganisasjonen WTO Europa har sin årlige europeiske immunitetsuke i slutten av april og undersøkelsen er gjort i tilknytning til denne. Motto for denne kampanjen er "Beskyttet sammen, vaksiner virker". Mellom 2016 og 2017 tredoblet antall meslingtilfeller seg, opp til 14.000 i 2017.

For tiden finnes det ikke polioutbrudd i EU, men dette kan forverre seg med synkende vaksinering. Vaksine mot influensa hos eldre har også gått ned de siste årene som medfører flere for tidlige dødsfall. 27.500 personer ble spurt i undersøkelsen, og i Slovenia, Tsjekkia, Malta og Kypros tror et flertall at vaksiner svekker immunsystemet, eller skaper de sykdommer den skal beskytte mot.

I Frankrike er 11 vaksiner obligatoriske. EU-kommisjonen, som har kommet med en anbefaling om vaksinering, innrømmer at dette er noe den enkelte stat avgjør.