EU: Trygdereglene ble ikke endret

EU: Trygdereglene ble ikke endret

Endring av trygdereglene som åpnet for å ha ledighetstrygd i seks måneder i stedet for tre måneder mens man søker arbeid i et annet EU/EØS-land, ble stoppet av åtte EU-lands regjeringer. Sverige, Tyskland, Belgia og Danmark var blant disse som ikke delte meningen til Europaparlamentet og det rumenske formannskapet.

Beslutningen vakte glede i dansk fagbevegelse, mens europeisk fagbevegelse beklaget beslutningen og kritiserte sterk de land som hadde stoppet vedtaket.

Den europeiske faglige samorganisasjon DEFS kritiserte beslutningen da den ble kjent. -Noen medlemsland framstår mer med politisk posering på bekostning av deres innbyggere, sier saksansvarlig Liina Carr. -Det er nødvendig å ha bedre og klarere trygdekoordineringsregler for personer som arbeider i et annet medlemsland. Hun er sjokkert over at medlemsstater har så liten respekt for rettferdig behandling av egne borgere. Forslaget ville styrket arbeidet mot misbrukt og svindel i trygdesystemene, sier hun på DEFS egen hjemmeside.

Les mer her og her