EU topper om topper uten topper

EU topper om topper uten topper

EUs toppledere har startet jakten på nye personer til EUs fire toppjobber. Men det tynnes i rekken blant dem som skal bestemme takket være regjeringskriser i flere land. I Belgia, Østerrike, Danmark og Storbritannia er det forretningsministerier som styrer landet og det betyr at disse ikke kan kaste sin fulle tyngde bak ulike kandidater. Til og med i Tyskland er den en noe svekket Angela Merkel gjenstand for spekulasjoner som kan redusere landets rolle i prosessen.

Det er fire poster som skal bestemmes og nå øker kravet om at to av dem bør være en kvinne og at de tre største gruppene i Europaparlamentet må få sitt.

En kvinne som ligger best an er dansk og heter Margrethe Vestager og er i dag kommisjonær med ansvaret for næringspolitikk, deriblant monopoler. Hun representerer gruppen liberale partier i Europaparlamente ALDE som fram til valget i mai ikke ansås som mulig leverandør til presidentjobben i Europakommisjonen. Hun hadde heller ikke støtte fra sitt hjemlands regjering siden hun er medlem av partiet Radikale Venstre som ikke er med i regjeringen. Men siden dette er i ferd med å endre seg etter valget i Danmark kan hun kanskje få dansk støtte, noe som burde vært en selvfølge. At et lite land som Danmark kan få denne mektige posisjonen burde være nok til å fravike fastlåste partifarger.

Øvrige kandidater til Kommisjonspresident er leder av EPP-gruppen (De kristendemokratiske) i Europaparlamentet Manfred Weber, hollenderen Frans Timmermanns, i dag visepresident i Kommisjonen og sosialdemokrat. Og ikke minst et pågående rykte: forbundskansler Angela Merkel selv.

Merkel selv avviser alt slikt, men et annet rykte er at hennes regjering prioriterer den europeiske sentralbanken som også skal ha ny sjef når Mario Draghi går av. Her er den en tysker ved navn Jens Weidmann som kan være Merkels favoritt.

I tillegg er det en visepresidentjobb i Kommisjonen som også er utenrikspolitisk ansvarlig. Den innehas nå av en italiensk kvinne som er sosialist

Til denne jobben er det ingen spesielle kandidater.

Til slutt gjenstår den andre viktige presidentjobben i EU-systemet, selveste rådspresidenten som styrer statssjefene i det europeiske rådet. I dag er det Donald Tusk, konservativ polakk.

Også her peker man på Merkel dersom hennes regjering hjemme går i oppløsning.  I tillegg til Tusk er det en annen som har hatt denne jobben siden den kom inn i Lisboatraktaten og det var belgieren Herman Van Rompuy.

Det betyr at posten har vært gitt til et lite land, Belgia og et stort land Polen. Da kan den kanskje gå til et mindre land igjen. Timmermanns som er et språklig geni kunne sikkert mestre en slik jobb eller utenriksministerjobben og dermed bli den ene sosialisten blant fire, en plass går til de liberale ALDE og EPP beholder to posisjoner.

Om kvelden den 28. juni vil vi vite svaret, -kanskje.