EU skal bruek emr penger på miljø

Europaparlamentet har i tradisjonen tro plusset på EUs langtidsbudsjett.

EU skal bruke mer penger på miljø.

Omsider er EUs langtidsbudsjett 2021-27 loset trygt i havn etter at EU-parlamentet la på omlag180 milliarder norske kroner. Den totale rammen er nå 1290 milliarder €uro som er over 14000 milliarder norske kroner fordelt over årene 2021-27.

Fem dager brukte EUs statsledere i Brussel i juli for å bli enige, hovedsakelig ved å kutte i en rekke prioriteter som EU-kommisjonen ville ha. Europaparlamentet har gjort som de pleier å gjøre, å plusse på.

Nå er en del av kuttene tilbake på forskning og utdanning og ikke minst på helse. Koronasituasjonen har framtvunget mere penger på dette området som skal bidra til et tettere helsesamarbeid. Da koronapandemien   rammet Europa i mars i år, iverksatte de fleste land tiltak uten å snakke med naboene. Nå skal det bli mer samordnede tiltak ikke minst på reisebestemmelser og hvilke land som har hvilken farge. For øyeblikket er det enkelt, siden de fleste er knallrøde. Les mer.

Norge har hittil avvist å være med i noen form for samordning på dette området.

Også de "frugale fire landene", ofte kalt gjerrigknarkene, medgir at man nå er fornøyd selv om budsjettet vokste igjen. Danmark, som sammen med Sverige, Nederland og Østerrike var de som holdt på lommeboka i det lengste, uttrykker nå tilfredshet med kompromisset. Danmark har fått beholde den økte rabatten som landets statsminister fikk tilkjempet seg i juli. Sverige vil kunne få en til to milliarder kroner til miljø av de økte budsjettpostene på dette området.

Les mer her.

I tillegg til langtidsbudsjettet ble man enige om en koronapakke på 750 milliarder €uro. Men det tar tid å få sendt pengene til medlemslandene. Først til neste år vil de kunne få tilgang til disse.