EU: Ledigheten vil holde seg høg.

EUs arbeidsledighet har økt de siste månedene og vil kunne øke mer.

EU: Ledigheten vil holde seg høg.

Ledigheten i Eurosone-landene (19) vil øke kraftig utover høsten, mener den europeiske sentralbanken, ESB, uten å gå i detaljer om hvilket tall de tenker på. Men det de sier er at arbeidsledigheten henger igjen selv om økonomien forbedrer seg takket være en rekke krisetiltak, ikke minst fra sentralbankens selv sin side.

Det er den britiske økonomiavisen Financial Times som skriver dette på bakgrunn av interne referater fra styret. Det har vært en økning i ledigheten i de to siste månedene, selv om økonomien har "åpnet opp igjen". Ledigheten i €urosone-landene (19) er på 7,8 prosent i juni mens i EU totalt sett (27) er 7,1 prosent.

En ny smittebølge av korona vil kunne forsterke dette ved at man enten stenger ned virksomhet eller å utsette og gjenåpne sektorer.

Eurosonens økonomi ble hele 12 prosent mindre i perioden mars til juni, på toppen av en nedgang på 3,6 prosent i årets første kvartal. Årets tredje kvartal vil kunne bli vesentlig bedre, men det vil ta lang tid å overvinne hele sjokket.

På den positive siden håper man at husholdningene vil øke forbruket etter å ha spart penger under nedstengningen bl.a. ved at feriereiser til utlandet har vært begrenset. Det vil kunne bety at sentralbanken ikke trenger å bruke alle pengene som de har satt av for å kjøpe obligasjoner. Det er avsatt ikke mindre enn 1350 milliarder €uro til dette.

Sverige ligger nå på 4. plass i arbeidsledighet etter Spania, Hellas og Italia med 9,4 prosent. Målet for regjeringen var å ha den laveste ledigheten i EU. Det har man ikke lyktes med. Det er Tsjekkia som har med sine 2,7 prosent deretter kommer Polen med 3,2 prosent.