EU ga etter for prass fra Kina

Kina freser når noen påpeker at viruset kommer derfra

EU bøyde av for kinesisk press.

Kina ville ikke akseptere en artikkel skrevet av alle EUs 27 lands ambassadører samt EUs egen ambassadør til Kina hvor man skriver at viruset har sin opprinnelse i Kina. De 28 hadde skrevet en forsonende artikkel i anledning av 45-års jubileet for diplomatiske forbindelser med Kina som ble markert 6.mai. Artikkelen skulle på trykk i avisen China Daily som er et slags hofforgan for det kinesiske kommunistpartiet.

Artikkelens hensikt var å rose det gode diplomatiske samarbeidet gjennom 45 år og som man ønsker å fortsette med Kina, ikke minst på grunn av koronasituasjonen. Kanskje var det også et indirekte spark til president Donalds Trumps mer uforsonlige linje.

Men nei, slik det gikk ikke. Kina ville ikke ha noen påpekning av at de var ansvarlige for den globale koronasmitten og setningen om dette måtte fjernes. I stedet for stå på sitt og som nå regnes som en "ekte nyhet" bøyde EU-blokken av. Men nå beklager EUs utenrikstjeneste det inntrufne og skylder på sin mann i Beijing Nicolas Chapius som egenrådig trakk setningen. Det beklager EUs UD (EEAS), men de har fortsatt tillitt til sin egen ambassadør. Det er i motsetning til lederen av Europaparlamentets Kina-delegasjon Reinhard Bütikofer, som forlanger at mannen sparkes.

Dette bare føyer seg inn i at Kina tåler hverken kritikk eller påpekning av fakta de selv ikke liker. Kinas ambassadører er blitt overivrige i å slå ned på alt som kan oppsattes som  kritikk av landet. Ambassadøren i Stockholm freser offentlig når en svensk myndighet eller person kritiserer landet. Det kan Kina  bare ikke akseptere og i de fleste tilfeller ser det ut til at Kina lykkes i sitt press mot meninger som de ikke liker.

Servilitet er de litt finere ordet for underkastelse. (kas)

Se for øvrig egen sak om falske nyheter.

Her er det originale brevet som den franske ambassaden valgte å offentliggjøre på sin egen hjemmeside.Henvisning til at korona kom fra Kina, ble ikke tålt.