EU fomler med sanksjoner

EU blir ingen global aktør når et land kan blokkere for 26 land.

EU sent ute med sanksjoner

Først i natt ble EU enige om å iverksette sanksjoner mot Hviterussland, seks uker etter presidentvalget som betegnes som "ikke godkjent". Sanksjonene består i at en rekke navngitte høyere embetsmenn kommer på en svarteliste, men den "gjenvalgte" presidenten Aleksandr Lukasjenko er ikke blant disse. Det skjedde først etter at Kypros hevet sitt veto siden også Tyrkia ble truet med EU-sanksjoner, dersom de ikke endrer oppførsel overfor Kypros og Hellas hvor Tyrkia borer etter gass.

EU skulle bli en global aktør. Det var en av målsettingene som den nye lederen for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, listet opp da hun tiltrådte i fjor. Det sammen med grønn omstilling og digital satsing skulle være EUs ledestjerner i hennes fem års periode.

Men det har trått med EUs globale rolle. EUs utenriksministere kunne ikke en gang bli enige om  sanksjoner mot Hviterussland  etter påstander om valgfusk i presidentvalget i august. Årsaken er å finne i EUs eget regelverk som krever enstemmighet i utenrikspolitiske spørsmål. EU mangler troverdighet, sier Josep Borell EU utenriksansvarlige.

Hvem er det som har  bremset det store EU-maskineriet? Det er  Kypros et av EUs minste medlemsland. De ønsker tiltak mot Tyrkia som har begynte å letebore etter gass og olje i deres økonomiske sone. Derfor kunne de heller ikke støtte tiltak mot Hviterussland som de øvrige EU-statene mener at er riktig. Kypros har bedt om sanksjoner siden 2019.

EU har beveget seg på en rekke områder fra enstemmighet til kvalifiserte flertall. Kvalifiserte flertall er en kombinasjon av antall land, men også størrelsen på befolkningen. Dermed blir ikke EU noen global aktør. Den utenrikspolitisk ansvarlige Josep Borell, som er tidligere spansk utenriksminister, sier rett ut EUs troverdighet står på spill. Les mer på norsk.

I går og i dag møttes EUs ledere igjen fysisk i Brussel for å drøfte spørsmålet. Problemet med sanksjoner overfor Tyrkia bl.a. for inngripen mot bl.a. ytringer på Facebook er at Tyrkia sitter med hånd på "flyktningekranen".

Det man ble enige om er en gulerot og en pisk. Dersom dere samarbeider bedre med Hellas og Kypros, vil vi kunne øke handelen og samarbeide om flyktninger. Hvis ikke vil dere bli straffet.

If Turkey continued to react positively in talks with Cyprus and Greece the bloc will “launch a positive political EU-Turkey agenda” with trade and customs incentives, and they held out the prospect of more money and benefits for continued cooperation on migrant flows.

If not, the leaders warned  “the EU will use all the instruments and the options at its disposal,” to “defend its interests and those of its member states”.

Innvandringspolitikk er også et spørsmål som splitter EU bl.a. ønsket om både å bremse opp for flyktninger og returnere asylsøkere med avslag. Der er det en "firerbande" bestående av Tsjekkia, Slovakia sammen med Polen og Ungarn som er de vanskelige i klassen.

Så i en periode med mye impulsivitet og uforutsigbarhet i amerikansk utenrikspolitikk og et stadig mer aggressivt Russland og Kina, kunne man ha behøvd et EU med mer tydelig og resolutt opptreden. Det har man  ikke.

Mer på engelsk.